Fordonsmarknadens utveckling i maj ökade beståndet av laddbara bilar i Sverige med 1 681 stycken. Sammantaget finns det nu 53 999 laddbara bilar. Trots att det om en månad blir förmånligare att köpa en laddbar bil i och med bonus-malussystemet som träder ikraft den 1:a juli syns bara en marginellt lägre ökningstakt på marknaden.

Jämfört med samma månad föregående år var beståndsökningen om 1 681 laddbara bilar 34 procent högre. De senaste tolv månaderna har antalet laddbara bilar i Sverige vuxit med 61 procent.

Som Power Circle tidigare varnat för vid flera tillfällen förefaller nu den snabbt växande efterfrågan på laddbara bilar ha överraskat biltillverkarna, med stängda orderböcker eller långa leveranstider till följd. Bristande produktionskapacitet i bilfabrikerna och ökande svårigheter att få tag på batterier uppges vara anledningen.

-Det är i grund och botten glädjande att intresset för laddbara bilar är så stort, och förefaller fortsätta öka. Men det är olyckligt om det ska behöva vara dubbelt så lång, eller längre, väntetid för den person eller företag som väljer rätt drivlina. Jag förstår bilbranschens utmaning, men hoppas att de kommer till rätta med sina problem, säger Olle Johansson, vd för Power Circle.

Avseende fördelningen mellan laddhybrider och rena elbilar kan inget trendbrott skönjas. Laddhybriderna fortsätter att dominera marknaden. Under maj var 1 466 av 1 681 tillkommande laddbara bilar laddhybrider, vilket motsvarar 87 procent. Detta är en historiskt hög andel, som sannolikt kan förklaras med bonus-malus. Det är främst för de rena elbilarna som det är förmånligt att vänta med att sätta bilen i trafik till systemet trätt ikraft.

Den publika laddinfrastrukturen omfattar nu 5 179 laddpunkter fördelat på 1 373 laddstationer. Antalet laddpunkter i förhållande till antalet laddbara bilar (CPEV) ligger oförändrat på 0,10, vilket innebär att det finns en publik laddpunkt per tio laddbara bilar i Sverige.

Det finns totalt 58 helt eldrivna bussar i Sverige, registrerade i 12 kommuner. Flest elbussar finns just nu i Eskilstuna kommun.

Topplistan

De vanligaste elbilarna i Sverige är Tesla Model S (3 123 st) samt Nissan Leaf (2 839 st). Bland laddhybriderna är Volkswagen Passat GTE (9 929 st) och Mitsubishi Outlander PHEV (8 013 st) vanligast.

På nya www.elbilsstatistik.se finns ytterligare information om det laddbara beståndet och laddinfrastrukturen i Sverige, inklusive grafer och andra visualiseringar av intressant statistik.

Power Circle

Foto/Källa: Power Circle

ELIS – Elbilen i Sverige

Power Circle publicerar varje månad utvalda delar av statistiken över beståndet av laddbara lätta fordon i Sverige. Statistiken sammanställs från en unik databas över Sveriges samtliga laddbara fordon (personbilar, lätta lastbilar och fyrhjuliga mc) och ger en mer heltäckande bild av elbilar och laddhybrider i Sverige än annan tillgänglig statistik. I databasen, som går att beställa i sin helhet, belyses bland annat olika laddstandarder, tekniska specifikationer specifika för elbilar och geografisk data för varje enskild bil, samt diverse prognoser. Informationen ger ett unikt beslutsunderlag då det kommer till uppbyggnad av lokal laddinfrastruktur, inköp av elfordon och marknadsöversikt.