Lexus LFA är märkets mest exklusiva modell. Totalt har endast 500 exemplar tillverkats, varav endast en är inregistrerad i Sverige. När det är dags för service är det inte vem som helst som utför den. Två erfarna racingmekaniker från Toyota Motorsport i Köln har ansvar för alla de LFA som finns i Europa. Om det behövs kommer de till en Lexus-verkstad nära kunden.

Det har länge varit en myt att ett anrikt brittiskt bilmärke har flugit sina mekaniker världen över när en bil har behövt service. För ägarna till Lexus exklusiva supersportbil LFA är det verklighet. Om ägarna nu inte föredrar att köra sina bilar till racingverkstaden själva, förstås.

Thomas Kuka och Udo Fassbender jobbar normalt med rally- och racingbilar på Toyota Motorsport GmbH i tyska Köln. Det är också de två som har ansvar för all service och underhåll av de totalt ca 40 LFA-bilar som finns runt om i Europa. Thomas Kuka är junioren i sammanhanget. Han har arbetat på Toyota Motorsport ”bara” sedan år 2000. Udo Fassbender är veteranen som varit med sedan 1992.

Nyligen kom de till Lexus Stockholm för att göra årsservice på landets enda svenskregistrerade Lexus LFA. Det var en normal service, vilket dels innebar att byta alla vätskor, dvs motor- och växellådsoljorna samt bromsvätska, dels förstås också att minutiöst kontrollera alla slitagedelar och att allt annat fungerar perfekt.

Servicen tar en hel arbetsdag för två personer. Det är i många avseenden en vanlig Lexus-service, fast mer komplicerad på grund av bilens uppbyggnad. En sak som tar tid är att ta bort och sedan återmontera kolfiberpanelerna under bilen som i vissa fall döljer servicepunkter, sammanlagt rör sig bara det om två timmars arbete och ett drygt 100-tal skruvar.

– Den svenska bilen är oerhört välhållen. Den ser nästan ny ut, trots att den är av 2012 års modell. Andra exemplar kan av ägare och klimat ha utsatts för en annan nivå av slitage. Speciellt de som har gått i länder med mer aggressiv miljö, t ex med ett saltmättat klimat, säger Thomas Kuka.

Lexus LFA har en serviceintervall på 1 500 mil eller två år och det är kunden själv som väljer var servicen ska göras. Omkring hälften av de europeiska LFA-ägarna brukar välja att själva köra till det europeiska LFA Center of Excellence vid Toyota Motorsport i Köln, framför allt från Tyskland och de omkringliggande länderna. En dag på tävlingscentret och möjligheten att få träffa teknikerna ses av många som en upplevelse i sig. Till övriga LFA-ägare reser Thomas Kuka och Udo Fassbender tillsammans med sina specialverktyg och nödvändiga servicedelar. Som nu till Stockholm. Också det ett uttryck för Lexus begrepp Omotenashi, eller på svenska ”omtänksamhet”.

Tekniska data Lexus LFA
Motor:                               V10
Cylindervolym:                 4805 cm2
Max vridmoment:             480 Nm vid 6800 v/min
Max effekt:                       560 hk vid 8700 v/min
Toppfart:                          325 km/tim
0-100 km/tim:                   3,7 sek

Lexus Sweden AB

Bilden: Udo Fassbender och Thomas Kuka har ansvar för all service och underhåll av de totalt cirka 40 LFA-bilar som finns runt om i Europa. Servicen tar en hel arbetsdag för två personer. Foto: Lexus.