Techno Classica i Essen, är en av världens största mässor för klassiska bilar. På årets mässa, som ägde rum den 21 -25 mars, kunde Volvo Cars visa upp en riktig legendar för entusiastiska besökare. Nämligen den Volvo 1800 S från 1967 som en gång ägdes av Sir Roger Moore och som var med i tv-serien Helgonet. Det var första gången som bilen kunde ses på en mässa för klassiska bilar i Europa.

Moores 1800 S byggdes på Volvos fabrik i Torslanda i november 1966 och är lackerad i en färg som benämns som polarvit. Den är utrustad med Mini-Lite-hjul med den sällsynta ”trunkerade” originalekerdesignen, dimljus från Hella och en Volvo-ratt i trä. På insidan finns många av detaljerna från inspelningen av Helgonet kvar, som exempelvis en termometer i instrumentbrädan och en separat invändig fläkt som användes för att svalka skådespelarna under studioinspelningarna.
Moore är den första registrerade ägaren av denna berömda 1800 S. London-registreringsskyltarna, NUV 648E, utfärdades den 20 januari 1967. Två veckor senare undertecknade Moore registreringsbeviset och de har följt bilen sedan dess.
Moores bil stod under mässan uppställd intill en annan Volvo 1800, en modell från 1967 i perfekt skick tillhörande Håkan Samuelsson, vd och koncernchef för Volvo Cars. Samuelssons klassiker är lackerad i en ovanlig ljusgrön färg och kan vara ett av de finaste exemplaren av Volvo 1800 i Europa.
– Helgonet med Roger Moore var en av mina favoritserier på 60-talet och sedan dess har jag alltid velat äga en P1800, säger Håkan Samuelsson. Det är den mest legendariska Volvo-modellen genom tiderna och ett utmärkt exempel på skandinavisk design.
I serien Helgonet kunde man för första gången se bilen med de berömda ”ST 1”-registreringsskyltarna i avsnittet som heter ”A Double in Diamonds”, inspelat i februari 1967. Bilen var huvudpersonen Simon Templars transportmedel ända fram till dess att serien gick i graven 1969.
Moore sålde senare bilen till skådespelaren Martin Benson, som spelade Mr Solo i James Bond-filmen ”Goldfinger” (1964). Bilen har sedan dess haft flera ägare, och i början av 2000-talet renoverades den omsorgsfullt till nära nog originalskick.
– Volvo Cars var stolta över att kunna köpa bilen för några år sedan och vi är mycket glada över att kunna visa den på Techno-Classica. Det är en unik bil med en fantastisk historia, säger Per-Åke Fröberg, chef för Volvo Cars Heritage.
Av: Catharina Olsson-Lindh. Foto: Volvo Cars.