Porsche presenterar nu den tredje generationen av Cayenne. Efterföljaren till den framgångsrika modellen från den Stuttgart-baserade sportbilstillverkaren är helt nyutvecklad och kombinerar i ännu högre grad prestanda typiska för Porsche med god användbarhet i vardagen.

Kraftfulla turbomotorer, ny åttastegad Tiptronic S-automatlåda, nytt chassi, innovativt display- och kontrollkoncept med total uppkoppling, tar både sport och komfort till en högre nivå.

Vid lanseringen finns två nyutvecklade V6-motorer att välja mellan: Porsche Cayenne med treliters turbomotor utvecklar 250 kW (340 hk), vilket är 29 kW (40 hk) mer än i föregångaren. Porsche Cayenne S med 2,9-liters biturbomotor på 324 kW (440 hk), vilket är en ökning med 15 kW (20 hk), ger modellen en toppfart på 265 km/tim. Utrustad med tillvalet Sport Chrono-paket, accelererar Cayenne S från 0 – 100 km/tim på under fem sekunder.

Cayenne har mycket gemensamt med den ikoniska sportmodellen 911. Tredje generationen av SUV-modellen, som också förnyats utseendemässigt, har nu för första gången däck med olika dimensioner fram och bak samt bakhjulsstyrning. Förutom dessa typiska sportbilsattribut har vägegenskaperna förbättrats ännu mer med aktiv fyrhjulsdrift som standard, Porsche 4D Chassis Control, trekammars luftfjädring och det elektroniska antikrängningssystemet Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC). Trots avsevärt utökad standardutrustning väger Cayenne nu upp till 65 kg mindre än föregångaren och är fortfarande helt anpassad för off-road-körning.

Skarpare design och större hjul

Utseendemässigt har Cayenne förfinats enligt den stil som utgör Porsche Design DNA. De större luftintagen i fronten är tydliga tecken på ökade prestanda. Nya horisontella ljus betyder att Porsches nya SUV ser bredare och mer atletisk ut, även stillastående. Nya Cayenne ger ett betydligt elegantare, mer strömlinjeformat intryck tack vare att totallängden ökats med 63 millimeter till 4 918 millimeter, utan att hjulbasen ändrats (2 895 mm), och taklinjen sänkts med nio millimeter jämfört med föregångaren. Bredden är 1 983 mm exklusive backspeglar. Bagagerumsvolymen är nu 770 liter – en ökning med 100 liter. Hjulen är en tum större, och för första gången med större hjul bak än fram, vilket understryker de förbättrade köregenskaperna. Mellan de nyutformade bakljusen med tredimensionell ljusdesign sträcker sig den distinkta, tredimensionella Porsche-logotypen

Porsche erbjuder nu ett nytt koncept med tre nivåer av strålkastare. Alla Cayenne har som standard strålkastare med LED-ljus. På nästa nivå kan man välja till Porsche Dynamic Light System (PDLS), som erbjuder ett antal inställningar som kurvljus och motorvägsljus. De nya LED-strålkastarna med matrix beam inklusive PDLS Plus är det bästa system som finns tillgängligt. 84 individuellt aktiverade dioder ger ett ljus vars fördelning och intensitet kan varieras till hundra procent. Det betyder att Cayenne kan erbjuda funktioner som kontinuerligt helljus som inte bländar mötande trafik, och som kan anpassas till reflexen från vägskyltar.

Lanseras i två versioner

Nya Porsche Cayenne lanseras i två versioner: Cayenne med sexcylindrig turbomotor på tre liter utvecklar 250 kW (340 hk) och ett maximalt vridmoment på 450 Nm. Det innebär att standardmodellen har suveräna prestanda. Den accelererar från 0 – 100 km på 6,2 sekunder (5,9 sekunder med Sport Chrono-paketet). Toppfarten är 245 km/tim.

Den andra versionen vid lanseringstillfället är Cayenne S. Den drivs av en V6-motor på 2,9 liter med biturbo. Den här motorn, som också är nyutvecklad, ger 324 kW (440 hk med ett maximalt vridmoment av 55 Nm – 15 kW (20 hk) mer än föregångaren. Det innebär att bilen accelererar från 0 – 100 km på bara 5,2 sekunder (4,9 sekunder med Sport Chrono-paketet). Toppfarten är 265 km/tim.

Snabbare på väg, ännu mer imponerande i terräng

Cayennes förbättrade prestanda, både vad gäller sport och komfort, beror till stor del på den nya åttastegade automatlådan Tiptronic S. Snabbare växlingar och sportigare utväxling på de lägre växlarna ger bättre prestanda både på väg och i terräng. I andra änden av det ökade spannet mellan komfort och sport innebär det åttonde stegets höga utväxling låga varvtal, optimerad bränsleförbrukning och avslappnad körning.

Även i terräng erbjuder Cayenne okomplicerad körglädje. Programmerade off-road-inställningar gör det lätt för föraren att välja rätt inställning för sin körning. Normalinställningen är Onroad-programmet. Fyra andra inställningar aktiverar förutsättningarna för lättare terrängkörning: lera, grus, sand eller stenig terräng. Beroende på val kommer drivning, chassi och differentialspärr anpassas till relevant scenario. För kraftöverföringen använder Porsche aktiv fyrhjulsdrift i alla modeller av Cayenne. Det intelligenta, helt variabla Porsche Traction Management (PTM) fördelar kraften mellan hjulaxlarna. Dess hang-on koncept är nyckeln till Cayennes mycket goda, sportiga prestanda. Samtidigt möter det alla krav på framkomlighet i svår terräng.

I spåren av 911 

Nya Cayenne kombinerar tre chassikoncept i samma nya design, sportbil, terrängbil och långfärdsbil. Därför utvecklades ett nytt lättviktschassi och framaxel med individuell upphängning och multi-link bakaxel. Ett typiskt kännetecken för sportbilar är däck av olika storlekar fram och bak. De ökar stabiliteten och köregenskaperna i kurvor. Cayenne har minst 19 tum stora hjul men Porsche erbjuder fälgar med upp till 21 tum.

Nya och vidareutvecklade tillval: Bakhjulsstyrning, luftfjädring

Cayenne är den optimala basen för det aktiva chassisystemet, som är analyserat och synkroniserat med det integreradePorsche 4D Chassis Control system. Systemet arbetar i realtid och kan därför ytterligare optimera vägegenskaperna. Med undantag av det aktiva PASM-systemet (som är standard i Cayenne S) är alla andra chassisystem nyutvecklade. För första gången är Cayenne S tillgänglig med elektrisk bakhjulsstyrning. Systemet som provats och testats i både 911 och i Panamera ger kvickare köregenskaper i kurvor och ökad stabilitet vid filbyten i högre hastighet. Den minskade vändcirkeln gör också Cayenne lättare att manövrera i vardagstrafik.

Tillvalet adaptiv luftfjädring med trekammars-teknologi vidgar ytterligare spannet mellan sportig, fast fjädring och den komfort man väntar sig av en långfärdsbil. Precis som tidigare gör systemet det möjligt att justera höjden över marken vid körning i terräng. Med tillvalet Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), som är ett aktivt antikrängningssystem, kan sportiga förare växla från ett hydrauliskt till ett elektriskt system. Omkopplingen har blivit möjlig tack vare ett kraftfullt 48-volts elsystem. Kortare reaktionstid ger ännu precisare köregenskaper – och ännu bättre komfort vid normal körning.

Bromsar med tungsten-karbid

Med Porsche Surface Coated Brake (PSCB), har Porsche än en gång tagit på sig rollen som pionjär i utvecklingen av högprestandabromsar. Världspremiären finns tillgänglig till alla Cayenne-modeller och består av bromsskiva i gjutjärn med ett ytlager av tungsten-karbid. Ytlagret ökar friktionen och minskar både slitage och bromsdamm. Bromsarna, som endast finns hos Porsche, imponerar också visuellt. Bromsoken är vitlackerade och bromsskivan får när den slitits in en unik glansig yta. PSCB erbjuds endast i kombination med 21-tumsfälgarna. De keramiska bromsarna, PCCB, är även i fortsättningen seriens toppsystem.

Nytt Sport Chrono-paket med PSM Sport

Nya Cayenne erbjuder en ännu större potential för sportiga prestanda. Porsche har vidareutvecklat Sport Chrono-paketet efter förebild från sportbilarna. Körinställningsreglaget på ratten är ett tydligt tecken på det. Förutom körprogrammen Normal, Sport och Sport Plus kan föraren välja en individuellt konfigurerbar inställning. När man trycker in den centralt placerade knappen Sport Response aktiveras mappningen i motor och växellåda för maximala prestanda. I Sport Chrono-paketet ingår också en separat PSM Sport-inställning som gör att föraren kan utnyttja Cayennes köregenskaper till fullo.

Minskad vikt

Sportbilar kräver en lättviktskonstruktion. Med 911 och Panamera som förebild är karossen i nya Cayenne en intelligent kombination av lättmetall och stål. Ytterplåtarna är helt i aluminium. Bottenplattan, frontsektionen och nästan alla chassikomponenter är också gjorda av aluminium. En speciell teknisk innovation att framhäva är startbatteriet i litium-jon polymer, som ensamt svarar för en viktminskning med tio kg jämfört med föregångaren. Totalt har tomvikten på Cayenne minskats från 2 040 kg till 1 985 kg – trots avsevärt utökad standardutrustning. I den utökade standardutrustningen ingår nya strålkastare av LED-typ, större hjul, ParkAssist (fram och bak), en LTE-telefon modul inklusive en WiFi hotspot, Porsche Connect-tjänster och ett förutseende fotgängarskydd.

Digital evolution

I den tredje generationen Cayenne skrivs ett nytt kapitel i relationen mellan förare och fordon. Porsche Advanced Cockpit är inbyggd i en sportig, luxuös miljö. Hjärtat i Porsches nya display och kontrollkoncept är den 12,3 tum stora full-HD pekskärm från den senaste generationen Porsche Communication Management (PCM), som lanserades förra året i nya Panamera. En rad digitala funktioner kan styras intuitivt – även med röstkontroll. Porsche Connect Plus, som är standard, ger tillgång till online-tjänster och Internet. Det inkluderar som standard online navigation med trafikinformation i realtid. De analoga kontrollerna på den nya mittkonsolen fokuserar på bilens viktigaste funktioner.

Andra knappar är harmoniskt integrerade i den smartphone-liknande pekskärmen i glas, som ger akustisk och haptisk återkoppling när de används. Typiskt för Porsche har föraren en centralt placerad varvräknare framför sig. Den flankeras av två 7-tums full-HD skärmar som visar alla andra relevanta kördata som väljs via rattens multifunktioner. Ett av de viktigaste assistanssystemen är Night Vision Assist med värmebildkamera, vid sidan av Lane Change Assist, Lane Keeping Assist och Porsche InnoDrive inklusive adaptiv farthållare.

Mer individualisering

Samtidigt gör PCM i ännu högre grad individuell anpassning möjlig. Det är inte bara startbilden och huvudmenyn som kan anpassas till förarens behov. Upp till sex personliga profiler kan konfigureras. Förutom ett stort antal interiöra inställningar används en profil för att lagra uppgifter för belysning, körprogram och assistanssystem. Beroende på utrustning kan föraren också göra sina egna inställningar av ljudanläggningarna från Bose® och Burmester®. Dessutom är nya Cayenne alltid online om föraren så önskar – de expanderade Connect Plus-tjänsterna finns tillgängliga via det integrerade LTE-aktiverade SIM-kortet.

Till exempel kan kupévärmaren programmeras via smartphone. Dessutom är Offroad Precision App, speciellt utvecklad för Cayenne, nu tillgänglig som en del av standardutrustningen. Med den kan terrängkörning dokumenteras i detalj och hjälper föraren att förbättra sin körförmåga med hjälp av videoinspelningar.

Tredje generationen av Porsche Cayenne kan beställas från och med nu och har Sverigepremiär den 20 januari 2018 . Priset i Sverige för Cayenne blir 745 000 SEK. Priset för Cayenne S börjar på 925 000 SEK.

Porsche

Bilden: Nya horisontella ljus betyder att Porsches nya SUV ser bredare och mer atletisk ut, även stillastående. Foto/Källa: Porsche.