Nu skrivs ett nytt kapitel i Nissans historia när det gäller prestandabilar –2018 års modell av uppgraderade 370Z är här.

 Förbättringarna ger den klassiska coupédesignen en modern ny look. Till uppgraderingarna hör svarta dörrhandtag och en svart panel på stötdämparen bak. Mörktonade strålkastare och baklyktor – som tidigare endast kunde fås för NISMO-modellen – är nu standard.

 2018 års modell av 370Z susar fram på nya 19″-lättmetallfälgar (ej NISMO-versionen) och kan fås lackerad i den nya, helt fantastiska kulören Red Metallic.

 Nissan har slagit sig samman med välrenommerade EXEDY® för att förse manuellt växlade versioner av 370Z MY18 med en ny högprestandakoppling. Denna koppling fulländar nedväxlingarna, minskar motståndet i kopplingspedalen och ökar såväl precisionen som komforten vid växlingarna.

 Infotainmentsystemet NissanConnect Premium, med 7″-pekskärm, navigationssystem, DVD-spelare och backkamera finns som tillval.

 370Z MY18 har behållit alla de goda egenskaper som gjort den till ett så attraktivt val för alla som gillar prestandabilar. Kraftkällan är en 3,7-liters V6:a som levererar 328 hk. Motorkraften läggs ut på bakhjulen endera via en 6-växlad manuell växellåda eller en 7-stegad automatlåda. Det går fortfarande att välja 370Z roadster och 370Z NISMO utan MY18-uppgraderingar.

Optimerad viktfördelning tillsammans med förfinad upphängning ger dynamiska vägegenskaper och enastående åkkomfort för alla som gillar sportig körning. 370Z är fortsatt den enda bilen i segmentet med Syncro Rev Control – världens första helsynkroniserade, varvtalsreglerade upp-/nedväxlingssystem för manuella växellådor.

 Det första kapitlet i Nissans succéhistoria med Z-modellerna skrevs redan 1969 – alltså för snart 50 år sedan – vid lanseringen av Fairlady Z / Datsun 240Z. De fem efterföljande generationerna har alla förblivit de ursprungliga kännemärkena trogna: hög prestanda, tidlös design och överkomligt pris.

 Alla modellerna – från originalet, via 280ZX och 300ZX, till pånyttfödda 350Z och dagens 370Z – kännetecknas av sin långsträckta motorhuv och sina korta överhäng bak.

Den klassiska Z-interiören domineras som vanligt av den 3-ekrade ratten och de traditionellt runda instrumenten.

 Ryan Gains, Chief Marketing Manager, C-Segment and Sports Cars på Nissan Europe, kommenterar det hela: – Under snart ett halvsekel, har Nissans Z-serie varit rena kultbilarna för sportbilsfantaster som älskar hög prestanda och kvalitet. Nissan 370Z MY18 förblir detta arv trogen och tar både kördynamiken och den klassiska designen till nya höjder.

Nissan 370Z MY18 finns nu till försäljning runt om i Europa.

Nissan Sverige