Nya Opel Insignia GSi är en familjesportbil för dem som söker det där lilla extra. En förarens bil för maximal underhållning på alla typer av vägar. Det avancerade chassit ger i kombination med den likaledes avancerade fyrhjulsdriften en belönande körupplevelse och maximal säkerhet. Till det bidrar också den nya 8-växlade automatlådan, som kan manövreras via ”paddlar” bakom ratten – som i en racerbil.

Kännetecknande för den nya Insignia-generationen är kombinationen av lättviktsdesign, låg tyngdpunkt och stark turbomotor, vilket resulterar i utmärkt balans och ett mycket bra vikt/effekt-förhållande – och sådana inbyggda egenskaper förtjänar förstås en speciell exteriör. Med stora krominramade luftintag fram och en effektiv bakre spoiler – som ger ökat marktryck över bakaxeln – ser Insignia GSi lika snabb och sportig ut som den också är. Interiörens läderklädda skålade stolar (speciellt utvecklade för GSi), den läderklädda sportratten och pedalerna med aluminiuminlägg kryddar den smakliga anrättningen.

Många små finjusteringar i god Opel-tradition har lett till att den nya GSi-modellen är ännu vassare och spänstigare än den redan starka och smidiga Insignia Grand Sport, vilket också bekräftas av tidtagaruret:

– Nya Insignia GSi är klart snabbare runt i Nürburgrings klassiska Nordslinga än den starkare Insignia OPC av den tidigare generationen, och en av anledningarna till det är att GSi är 160 kilo lättare än den jämförbara föregångaren Insignia OPC 2.8 V6 Turbo, konstaterar Volker Strycek, direktör för Performance Cars & Motorsport, efter de avslutande testkörningarna på just Nürburgring.

– Det är kombinationen av lägre vikt, speciellt på framaxeln, låg tyngdpunkt, suveräna vägegenskaper samt hög effekt och vridmoment över ett brett varvtalsregister som gör vår nya GSi så snabb. Den höga greppnivån är perfekt på Nordslingan, men ger också stora säkerhetsfördelar på allmänna vägar, avslutar en påtagligt entusiastisk Volker Strycek.

Opel