Visste du att skillnaden mellan däck som klassas som A respektive G motsvarar en skillnad i bränsleförbrukning på en deciliter per tio mil? För medelbilisten innebär det att man sparar cirka 50 liter bränsle per år.

– Lyft gärna fram de bästa miljövalen när kunderna frågar om däck, det vinner både du, kunden och miljön på, säger Magnus Jonsson på Naturskyddsföreningen.

 

För att göra det enklare att välja energieffektivare däck har man laserat sajten Top Ten Sverige, där man på ett enkelt och pedagogiskt sätt vill lyfta fram de miljömässigt bästa produkterna inom olika kategorier.

Magnus Jonsson menar att det är viktigt att visa hur enkelt och många gånger lönsamt det är att välja de produkter som belastar miljön så lite som möjligt, och hoppas därför att återförsäljarna använder listningen som ett sätt att visa kunderna hur de kan välja bra däck som dessutom sparar en hel del bränsle under dess livslängd.

 

Bättre miljöval

– Vi vet att många kunder fattar sina köpbeslut främst utifrån den information de får hos sin lokala däckverkstad, och då menar jag att vår listning kan vara ett väldigt bra försäljningsargument för de däckverkstäder som vill guida sina kunder till ett bra miljöval, säger Magnus Jonsson som konstaterar att eftersom Top Ten Sverige valt att lista ett fåtal däck, i skrivande stund rör det sig om endast sju stycken, ska valet ses som spetsprodukter som uppfyller de högst ställda kraven på våtgrepp, bromsprestanda och låg energiförbrukning.

– Genom att synliggöra skillnaderna vill vi skapa en aha-upplevelse hos dem som besöker sajten, för det är faktiskt så att däck som belastar miljön så lite som möjligt även kan vara de som är de mest ekonomiskt fördelaktiga att välja. Titta bara på taxibolagen, deras bilar rullar väldigt mycket och de vet att även små skillnader i rullmotstånd i förlängningen blir till stora pengar, säger han.

 

Tuffare krav

Magnus Jonsson pekar på att den totala miljöpåverkan från däck handlar dels om däckens bidrag till bilens bränsleförbrukning men även om resursförbrukningen vid tillverkningen samt vilka kemikalier som finns i däcken.

– Vi utgår alltid från de alternativ som har det lägsta rullmotståndet och lägsta bullret samt det bästa våtgreppet, och själva urvalet utgår från den gemensamma europeiska energimärkningen av däck. Självklart ska de däck som vi väljer ut vara typgodkända för försäljning inom EU och uppfylla lagkraven inom unionen och Sverige. Vidare är däcken inte dubbade eller regummerade eftersom dessa inte omfattas av EU:s märkning. På sajten har vi dessutom valt att lista produkterna utan inbördes rangordning.

 

Uppmuntrar köparna

– Genom detta initiativet vill vi bidra till att köparna i allt högre utsträckning väljer bränslesnåla, säkra och tysta däck, där speciellt det sistnämnda börjat att uppmärksammas allt mer. Vid körning i hastigheter över cirka 50 km/h brukar däckbullret i många fall överrösta motorljudet, så här finns det flera komfortvinster att göra genom att välja ett däck som har en låg bullernivå.

Tack vare energimärkningen och den ökade uppmärksamheten på hur mycket det skiljer sig mellan olika däck kan även den tekniska utvecklingen drivas framåt och öppna för innovationer som kan överträffa EU:s krav, eftersom märkningen i sig triggar tillverkarna att ta fram bättre och säkrare däck.

– Dessutom tror jag att det blir allt vanligare att man i upphandlingssammanhang ställer detaljkrav på just däcken och då kan vår listning underlätta för de leverantörer som vill att deras fordon ska rulla på de bästa alternativen, säger Magnus Jonsson som välkomnar alla initiativ som gör det enklare för konsumenterna att på egen hand jämföra olika däcks egenskaper och pris.

Text och foto: Peter Fredriksson.
Foto däckbild: Getty Images