Allt effektivare motorer behöver allt effektivare motoroljor. Den tyska tillverkaren av oljor och tillsatser Liqui Moly släpper därför två nya motoroljor på marknaden: Top Tec 6100 och Top Tec 6200. De utgör en helt ny generation inom motoroljetekniken.

Båda oljorna har utvecklats för avgasnormen Euro 6, vilket innebär att de är mer tunnflytande än vanliga oljor. Ju tunnare oljan är, desto mindre är oljans inre motstånd i motorn.

”För biltillverkarna är det ett av flera sätt att sänka bränsleförbrukningen och därmed även utsläppsvärdena”, förklarar Oliver Kuhn, vice chef för oljelaboratoriet hos Liqui Moly.

Top Tec 6100 uppfyller BMW-standarden Longlife-12 FE, och med en viskositet på 0W-30 ligger den inom det normala området. Detsamma gäller inte för Top Tec 6200 med VW-godkännandet 50800/50900. Det är en särskilt tunnflytande olja i klassen 0W-20.

”Det är ett stort steg för Volkswagen”, förklarar Oliver Kuhn. ”Top Tec 6200 kan inte jämföras med andra oljor med samma låga viskositet 0W-20. De båda nya Top-Tec-produkterna är speciella oljor som endast lämpar sig för speciella motorer. De är inte bakåtkompatibla och får aldrig användas i andra motorer”.

Nu blir det riktigt farligt att använda fel olja
De nya Liqui Moly-produkterna är nämligen för tunnflytande för dessa motorer. Och det växande utbudet av motoroljor medför faror för bilförare, varnar Oliver Kuhn.

”Att använda en tunn olja i en konventionell motor ger upphov till kraftigt slitage och leder snabbt till komplett motorhaveri. Valet av rätt motorolja har alltid varit viktigt, men nu kan misstag bli riktigt farliga. Därför ska förare alltid först kontrollera i handboken eller i vår oljeguide på www.liqui-moly.se om oljan är godkänd för just deras bil.”

För att minska risken för förväxling har de nya oljorna en annan utformning än övriga oljor i Top-Tec-serien. De har dessutom inte numreringen 4000 som de tidigare Top-Tec-oljorna, utan är de första oljorna som bär numreringen 6000.

Det är inte bara bilförare och verkstäder som måste vara extra uppmärksamma vid användningen av de nya oljorna, utan även Liqui Moly i samband med produktionen. De nya oljorna kräver nämligen en särskilt anspråksfull tillverkningsprocess.

”Att blanda de nya oljorna är precisionsarbete”, säger Oliver Kuhn. ”Det räcker med små avvikelser från recepturen för att den blandade oljan ska bli obrukbar.”

www.liqui-moly.se