Sedric är namnet på den första gemensamma konceptbilen från Volkswagen-koncernen för autonom körning.
 ”Framtiden för mobilitet är levande, färgstark och fascinerande. Sedric visar ett framtidsperspektiv och ger en försmak av hur ett nytt, integrerat mobilitetssystem skulle kunna fungera.”, säger Volkswagen-koncernens vd, Matthias Müller.

Med framtidsplanen ”TOGETHER – Strategy 2025” har Volkswagen-koncernen inlett den största omvandlingsprocessen i företagets historia. Målet är att Volkswagen ska bli en världsledande leverantör av hållbar mobilitet. På vägen mot framtiden står företaget fast vid sina styrkor i traditionell fordonstillverkning, men definierar också nya prioriteringar.

”TOGETHER – Strategy 2025” visar vägen till framtiden

− Koncernens varumärken kommer enbart i år att presentera ett 60-tal nya fordon till kunder över hela världen. Oavsett alla reformer och takten vi kommer att sätta under de närmaste åren, strävar vi ständigt efter att bygga vidare på styrkan i våra fordon. Mobilitet, innovationer, teknik och säkerhet för många förblir en del av vårt DNA, underströk Müller.

Volkswagen-koncernen kommer samtidigt att fortsätta arbeta intensivt med de viktigaste framtidsfrågorna som också finns i ”TOGETHER – Strategy 2025”. Den tydliga inriktningen på e-mobilitet kommer att fortsätta: över 30 helt eldrivna fordon kommer att lanseras till 2025. Förutom det nya affärsområdet för mobila lösningar, kommer batteriteknik, autonom körning och artificiell intelligens att bli nya kärnkompetenser hos Volkswagen. För att åstadkomma detta utvecklas lösningar för framtidens digitala värld vid totalt 37 kompetenscentra och digitala laboratorier över hela världen – från San Francisco till Berlin och Peking.

Sedric: en försmak av framtiden på längre sikt

Autonom körning är en viktig kärnkompetens för framtiden och ett område med intensiv aktivitet.
− Audi och Volkswagen har länge varit föregångare inom autonom körning. Detta stöder oss i vår strävan att spela en aktiv roll i nästa utvecklingssteg inom autonom körning och ta dessa bilar till produktion för våra kunder. Vi tror på framtiden och en långsiktig banbrytande potential för denna teknik, sade Müller som också meddelade att koncernen ska investera flera miljarder euro i denna teknik under de kommande åren och rekrytera toppspecialister, men även samla koncernens egen kompetens.

Sedric som blir koncernens första förarlösa bil, ger en konkret försmak av nivå 5 som är den högsta nivån inom autonom körning. Genom en enda knapptryckning på ”OneButton” kör bilen för att plocka upp sina passagerare. Den är helelektrisk, 100 % uppkopplad och helt självkörande. Sedric utför självständigt samtliga föraruppgifter, den är smart och har varken ratt, pedaler eller cockpit.

− Vi är övertygade om att helautomatiska fordon kommer att göra livet i våra städer bättre, mer miljövänligt och framför allt säkrare. Sedric ger en försmak av detta redan idag och är en banbrytande idéplattform för autonom körning. Många komponenter och funktioner i denna konceptbil återkommer i fordon från våra varumärken under de kommande åren, kommenterade Müller.

Sedric är mer än bara en studie. Det är också den första gemensamma konceptbilen från Volkswagen-koncernen. Sedric är framforskad, utvecklad och byggd på Volkswagen-koncernens Future Center i Potsdam, i samarbete med koncernens forskningsenhet i Wolfsburg. Konceptbilen visar hur ett nytt integrerat system för mobilitet skulle kunna fungera i framtiden.
− För att undvika eventuella missförstånd: Volkswagen-koncernen kommer inte heller i framtiden att bygga sina egna bilar. Det är något som våra varumärken gör alldeles utmärkt. Men vår konceptbil står för en ny självbild och en ny form av samarbete och överföring av know-how inom koncernen, avslutar Müller.

Volkswagen Group Sverige