Nordens största mötesplats för bilbranschen, Automässan, vill fortsätta växa med fler utställare och besökare. Samtidigt ska mässan befästa sin roll som den ledande affärsdrivande mötesplatsen för bileftermarknaden tack vare ett allt intressantare och viktigare innehåll både för besökare och utställare.

Anna Jarnö är ny affärsansvarig för Automässan som arrangeras på Svenska Mässan i Göteborg 18-21 januari. På hennes bord ligger uppdraget att utveckla mässan som en affärsdrivande mötesplats för eftermarknadens samtliga aktörer inom såväl lätta som tunga fordon; bil- och gummiverkstäder, lack- och skadeverkstäder, samt leverantörer och andra samarbetspartners till dem.
– Vi vet att branschen genomgår en transformering driven av konkurrensregler, ny teknik och delvis ett nytt synsätt på bilen och bilismen. Det är något som Automässan 2017 kommer att återspegla genom utställare, seminarier och andra kringarrangemang, berättar Anna Jarnö.

Hon menar att digitalisering tillsammans med det stundande teknikskiftet, från förbränningsmotorer, via hybrider till el, är några av de brännande frågorna som kommer att belysas extra under Automässan 2017.
– MRF arbetar på ett omfattande seminarieprogram kring framtidens servicemarknad, som vi på förhand vet avhandlar ämnen som uppkopplade fordon, el och framtida mobilitetslösningar. Men på programmet finns även mer handgriplig information om kvalitetsstandarden Godkänd bilverkstad, berättar Anna Jarnö.

Automässan är en mässa för hela eftermarknaden. Två viktiga områden att utveckla är däck och fälg samt verktyg och lösningar för tunga fordon.
– Vi ser att vi växer bland utställare inom framför allt däck och fälg samt teknik kopplat till det. Vi har även uppdraget från Automässans ägare, Bildelsgrossisterna och Fordonsverkstadsutrustarna, att utveckla tunga sidan eftersom det är en viktig affär för flera utställare samtidigt som man inom tunga fordon många gånger är pionjärer inom ny teknik, förklarar hon.

Automässan ett mycket starkt varumärke sett som mässa och mötesplats när 16 000 av motorbranschens mer än 50 000 anställda inom verkstad och bilhandel besöker den.
– Automässan har en särställning, därför är det viktigt att både vårda och utveckla den som mötesplats. Denna särställning beror på att en majoritet av branschens leverantörer och beställare väljer att delta, säger hon.

Anna berättar att man från mässans sida kommer att utveckla möjligheten till branschmingel samt enskilda eller gemensamma sociala aktiviteter för kunder och samarbetspartners.
– Vi vet att för många besökare är Automässan ett av få tillfällen som de ges möjlighet att möta branschkollegor under trevliga former. Därför är de sociala delarna med fest och mingel betydelsefulla, säger hon.

Hittills är 210 utställare med en total monteryta på över 13 000 kvadratmeter klara, vilket innebär att hallarna på nedre plan är helt fullbokade. Mässledningen har därför öppnat upp för försäljning av utställningsyta på andra våningen i mässhallen.
– Med knappt fem månader kvar ser bokningsläget och intresset för mötesplatsen mycket positivt ut. Det kommer att bli fyra spännande och intensiva mässdagar och vi hoppas att hela branschen finns på plats i Göteborg den 18-21 januari, avslutar Anna Jarnö, affärsansvarig för Automässan.

Automässan

Bilden: Anna Jarnö, affärsansvarig för Automässan. Foto: Anna Sigvardsson.