Tofta Bil i Kristianstad har specialiserat sig på Citroën, Suzuki och Iweco men tar sig även an veteranbilar. Ägaren Hans Hellberg har ett tiotal klassiker som han gärna visar upp i skyltfönstret.

– Det lockar kunder både till verkstaden och försäljningen, säger han glatt och tillägger att intresset för klassiker bara tycks öka.

 

En snabb titt i det stora skyltfönstret kan få det att vattnas i munnen på vilken nostalgiker som helst, här finns en lång rad med äldre Citroëner.

Även inne på verkstaden hittar vi några veteraner, en Citroën DS -73:a har precis rullats in och väntar på en service medan en fin padda från 1970 är upphissad på en lift där Conny Persson gör en översyn inför vintern.

– Det är alltid lika kul när det kommer in äldre bilar som denna, de här modellerna var ju de som jag började jobba med som ung och det är väl ingen överdrift att säga att jag kan dem utan och innan, säger han när han tar en kort paus från jobbet.

 

Ökad omsättning

Runtomkring honom jobbar de sex kollegorna med betydligt modernare bilar och det är i stort sett uteslutande Citroën som syns på verkstadsgolvet samt en och annan Iweco.

Tack vare att man är auktoriserad för tre märken är beläggningen i verkstaden ganska jämn.

I dag kommer ungefär 40 procent av omsättningen från serviceåtgärder medan reparationerna står för 60 procent, och det är en fördelning som varit ganska konstant genom åren.

– Vi har även en hel del vindrutor som vi åtgärdar i samband med att kunderna lämnar in bilen för service. Många kunder tycks inte vara medvetna om hur viktigt det är att ha en hel vindruta, men när vi påpekar bristerna brukar de passa på när bilen ändå står på verkstad, säger Conny Persson.

Tack vare satsningen på Ivecos transportbilar har andelen företagskunder ökat och i dag står den delen för cirka 30 procent av omsättningen medan resterade delen av omsättningen kommer från privatpersoner. Samtidigt ökar intresset för Citroëns personbilar bland tjänstebilisterna och det innebär att andelen företagskunder sannolikt kommer att fortsätta öka.

 

Generös attityd

Verkstaden förfogar över fyra lånebilar (en elbil, två vanliga personbilar och en skåpbil) samt en elcykel som kunderna kan få låna.

– Det brukar vara populärt eftersom många har svårt att ta sig från verkstaden på annat sätt. Vi har en generös attityd och låter många kunder låna fordonen gratis, det tycker vi är ett bra sätt att visa dem att vi månar om dem och brukar vara uppskattat, framförallt om det handlar om garantijobb på nyare bilar.

Verkstaden håller öppet mellan 07.30 och 16.15 alla vardagar och sen kan kunderna även hämta ut sina bilar i försäljningen som inte stänger förrän klockan 18.00. Man har inga planer på att börja jobba lördagar eller kvällar, även om del kunder önskat så.

– I somras hade vi en tysk familj som kom förbi med sin husbil som hade motorproblem och de blev väldigt förvånade över att vi inte hade helgöppet, det var de vana vid att verkstäderna har hemma i Tyskland. Då kunde jag inte låta bli att svara dem att det är just därför jag är så glad att jag bor i Sverige så att jag får vara ledig på helgerna, säger Conny Persson med ett skratt.

 

Blandade åldrar

I dagsläget jobbar sju mekaniker på verkstaden och medelåldern spänner från 24 till 62 år, och det är en bra mix eftersom man då får en blandning av såväl erfarenhet som ungdomlig entusiasm och nyfikenhet. Dessutom är det en fördel inte minst ur frånvarosynpunkt eftersom de yngre kanske behöver ta ledigt för att vabba medan de äldre har andra orsaker till frånvaro. Till och från har man praktikanter från gymnasieskolorna och det ser man som ett bra sätt att knyta kontakter med dem som i framtiden kommer att söka jobb.

– Under årens lopp är det flera som fått jobb den vägen, och det är ett bra sätt både för oss och dem. Själv har jag varit i branschen sedan 1968 och tycker fortfarande att det är lika roligt att jobba med bilar, säger Conny Persson.

 

Älskar Citroën

Även ägaren Hans Hellberg har varit med under lång tid, redan 1970 startade hans far företaget tillsammans med en kompanjon och de första åren handlade det mycket om bland annat Toyota, som då var ett relativt nytt märke på den svenska marknaden. Sedan rullade det på med Hyundai och därefter Citroën som är ett märke som ligger Hans Hellberg särskilt varmt om hjärtat.

– Förr var deras modeller riktigt spännande, det finns massor av spännande lösningar som man inte ser längre, säger han när vi tar ut en av hans pärlor för en provtur, en Citroën D Spécial från 1974.

Han menar att just den här modellen har så många fördelar att det närmast är en gåta varför den inte tillverkas längre. En överlägsen komfort i kombination med sinnrika uppfinningar gör att det inte går att jämföra den med vanliga bilar.

– Min bil har fyllt 40 år men är bekvämare än de flesta moderna bilar. Det är inga problem att köra en hel dag på Autobahn, du kommer fram lika fräsch som när du satte dig bakom ratten, säger han.

 

Avancerad teknik

En förklaring till att det går att lägga så många mil bakom sig är den gashydrauliska fjädringen som effektivt filtrerar bort alla ojämnheter i vägen. Men även de mjuka stolarna, de väl tilltagna kupéutrymmena och inte minst den ljuddämpade karossen gör detta till en milslukare av rang.

– En del klagar på att Citroën krånglat till sina konstruktioner och att man uppfunnit tekniska lösningar på problem som inte finns. Men det avfärdar jag bara som avundsjuka, säger han med ett stort leende när han visar hur man enkelt byter ett bakhjul.

Med hjälp av bilens hydraulsystem lyfts bilen upp på någon minut och sedan är det bara att ta bort hjulet, vilket underlättas eftersom hela bakskärmen går att plocka bort.

– Skulle man inte ha med sig ett fungerande reservhjul går det att köra med bara ett bakhjul eftersom bilen balanserar på de tre återstående hjulen. Det är rena trolleriet som förenklar i vardagen.

 

Text och foto: Peter Fredriksson

Om Hans Hellberg
Ålder: 49
Gör: Driver Tofta Bil i Kristianstad AB, Tofta Bilservice AB samt Tofta Bil Hellberg & Nilsson AB.
Familj: Fru och två barn
Intressen: Utförsåkning
Kör: Citroën C6