SKF  öppnar ett nytt lager för att möta efterfrågan på marknaden och hjälpa lokala återförsäljare att ge kunderna bättre service. VSM Service Stock Nordic ligger i Göteborg och kommer att ha ett lager med 4 000 artiklar som avspeglar den typiska bilparken i Norden.

Den här strukturen ger möjlighet till snabba och kostnadseffektiva lösningar för kunderna i Norden. Ledtiderna till kund kan sänkas med upp till tre dagar, och avgiften för order med leverans samma dag i Sverige kommer att minska med 60%.

– Att inkludera hyllvärmare i vårt förråd tillsammans med valmöjligheten att få leveranser samma dag ger våra kunder en unik möjlighet att försörja sina verkstäder med delar för praktiskt taget alla typer av fordonsreparationer med mycket kort varsel, och det gör att de kan optimera sina lager. Dessutom ger den här hanteringen stöd när nya produktlinjer införs, t.ex. kamkedjesatser, och det bidrar till bättre service för drivlinor. Allt detta gör att nya VSM Service Stock Nordic faktiskt blir en förlängning av kundens egna förrådshyllor, säger Jürgen Memmel, ansvarig för e-handel och logistik för fordonseftermarknaden på SKF.

Den nya lösningen i korthet:

Optimal tillgänglighet: 4 000 artiklar alltid i lager.

Exakt och enkelt med förfrågningar online:  kunderna kan se tillgängligheten i realtid via den branschledande affärsplattformen TecCom.

Flexibla leveransalternativ: order kan levereras till alla adresser (inklusive lokalkontor och butiker).

Tillgängliga leveransalternativ är t.ex. PostNords lastbilar, flyg, taxi och egen upphämtning.

Snabb transport: möjligt med leveranser samma dag och egen upphämtning av kunden.

Kostnadseffektiv transport: centralt beläget vilket sänker transportkostnaderna avsevärt (exempel: leverans med lastbil samma dag för upp till 35 kg kostar bara 75 kronor i Sverige). – Kostnadseffektiv struktur: Inga extra avgifter för små order, endast avgift för transport samma dag.

SKF

Bilden: Jürgen Memmel. Foto/Källa: SKF.