Om två år lanserar Audi sin första helt eldrivna bil. Nu förbereder företaget sin fabrik i Bryssel för både produktionen av den kommande eldrivna sportsuven och för egen batteritillverkning. Samtidigt flyttas produktionen av Audi A1 till Martorell i Spanien och Audi Q3 till Ungern. – Vi höjer effektiviteten vid alla anläggningar och skapar nya synergier, säger Rupert Stadler, vd Audi AG.

Audis kommande eldrivna sportsuv ska tillverkas vid företagets produktionsanläggning i Bryssel, där också bilens batteri ska byggas. Den nya elbilen baseras till stora delar på konceptstudien Audi e-tron quattro concept som debuterade på bilsalongen i Frankfurt 2015. Under den aerodynamiska karossen finns tre elmotorer som hämtar kraften från ett högeffektivt batteri, och som ger suven maximal sportighet, körglädje och effektivitet. Med en räckvidd på mer än 50 mil och med extremt snabbladdande batteri är den utvecklad för att kunna användas utan att inkräkta på körbarheten.

Produktionsanläggningen kommer också ha egen tillverkning av batterier. Därigenom kommer Brysselanläggningen att bli en nyckelanläggning för framtidens elektriska mobilitet hos hela Volkswagen-koncernen.

– Det här ger oss möjligheter att skapa ytterligare synergier inom Volkswagen Group och samla nyckelkompetens, säger Rupert Stadler, vd på Audi AG.

I samband med att anläggningen i Bryssel förbereds för framtidens elbilar flyttas nuvarande produktion av Audi A1 till Martorell i Spanien. Där byggs i dag Audi Q3 som därmed flyttas till anläggningen i Győr i Ungern, där A3 Sedan, A3 Cabriolet, TT och TT Roadster redan tillverkas. Flyttarna säkrar framtida jobb och förstärker internationaliseringen av produktionen.

– Den nya modelldistributionen kommer att öka vår produktionseffektivitet och stärka samtliga involverade anläggningar, förklarar Rupert Stadler.

www.audi.se