Stig Svensson äger en imponerade samling av veteranfordon, som han gärna visar upp för allmänheten.

– Jag har samlat hela mitt liv så det har blivit en hel del med åren, säger han när vi träffas utanför byggnaderna som är fullproppade med fordon av alla de slag.

 

Med hjälp av kompisarna i Läckeby Motorveteraner har han öppnat museet som kort och gott heter Stigs Museum och där de flesta av fordonen är hans egna.

– Tidigare har det varit en hel del bokade sällskap som kommit hit av ren nyfikenhet, men nu ska vi försöka vidareutveckla det hela. Vi tar en femtiolapp per deltagarna och bjuder på en rundvandring och fika, det brukar vara väldigt uppskattat, säger han och tillägger att intresset för äldre ting har han haft med sig sedan barnsben.

 

Utbildad på ånglok

Fadern drev en bilverkstad men själv drömde han om en framtid inom Statens Järnvägar och flyttade upp till Stockholm där han utbildades på ånglok. När fadern dog återvände han till hembygden och tog över verkstaden som med tiden kom att inrikta sig på maskiner för jordbruket.

– Jag var ofta ute hos bönderna här i trakten och på den tiden fanns det många bilar stående i ladorna som ägarna ville bli av med. Jag hittade en hel del som jag fick köpa för en rimlig peng och som jag sedan bogserade hem och renoverade. Några har jag sålt vidare och i dag har jag ett 20-tal kvar. Men det är lagom, säger han.

 

Gamla minnen

En bil som ligger om väldigt varmt om hjärtat är en Citroën från 1938 och som han tänkt renovera under lång tid. Som tolvåring åkte han tillsammans med sin far med just den här bilen till Karön som ligger utanför Ronneby. Grundtanken var att han skulle haft bilen klar lagom till sin 50-årsdag för att då göra om turen, men nu är han 77 år och börjar inse att han förmodligen inte kommer att bli klar.

– Så är det, planer ändras och tiden räcker inte till. Nu funderar jag på att sälja den till någon som kan få den körklar, säger han och visar en annan bilmodell som även den är viktig för honom.

Det är en Wolseley Six/Eight från 1950 som är den bil som han åkte runt med i Stockholm när han träffade sin fru. Även om det inte är exakt samma bil har den en självklar plats i de egna samlingarna.

– Jag använde min Wolseley som en raggarbil när jag var lokförare i Stockholm. Det var en härlig tid, säger han när vi går vidare bland bilarna.

 

Trångt inomhus

Det är ganska trångt och helst hade han velat ha mer yta för att bilarna skulle kunna synas bättre, men sommartid tar han gärna ut dem på gårdsplanen när vädret är det rätta.

Speciellt stolt är han över en Rolls Royce Silver Shadow -72 vars ursprungliga ägare var den amerikanska beskickningen i Hamburg. När man avyttrade den lyxiga ambassadbilen köptes den av en svensk som startade limousinservice, men som aldrig fick riktig fart på affärerna och sålde därför bilen till Stig.

 

Senaste impulsköpet

Ett av de senaste nyförvärven är en Ford V8 cab från -46 och som blev lite av ett impulsköp.

– Jag och min fru skulle tillsammans med en kompis och hans fru åka på semester till Danmark. Fruarna ville ha lite egentid och såg till att vi bodde på ett hotell som låg nära en bilhandlare som sålde intressanta veteraner. Så fort jag fick se denna blev jag helt såld och kunde inte sova en blund. En vecka efter att vi kommit hem åkte jag tillbaka och köpte den, säger han och stannar till vid en röd Amazon från 1958 med vitt tak.

 

Servat som ung

Just den här bilen var ofta inne hos hans fars verkstad för service och reparationer, och allt som oftast var det Stig själv som fick ta sig an jobbet.

Bilen ägdes av en trävaruhandlare som inte körde bilen själv utan hade en privatchaufför som med tiden fick ta över fordonet och som sedan sålde den till Stig.

– Volvo i allmänhet är bra bilar, men en modell som jag aldrig tyckt om är den här P 1800 E från 1972. Det har varit mycket problem med den men det värsta är att jag knappt kan ta mig in och ut ur den. Den ser fin ut men är inte hälften så kul som den här Fiat X1/9, som är riktigt rolig att köra. Fiaten köpte jag av en antikhandlare och den har bara gått 4000 mil, så den är knappt inkörd, säger han med ett stort leende.

 

Olika fordon

I en annan byggnad har han en samling av bland annat mopeder och motorcyklar, traktorer och alla typer av redskap och ute på gårdsplanen finns det bland annat en stenvagn som tillverkats av E. Brorssons mekaniska verkstad i Mariannelund någon gång på 40-talet och som drivs av en Volvo EC på 75 hästar.

Ägare till vagnen är kassören i Läckeby Motorveteraner Arne Johansson som även ställt ut en brädgårdstruck som byggts på ett gammal lastbilschassi strax efter andra världskriget.

Text och foto: Peter Fredriksson

Veta mer?

Stigs Museum finns på Mosekrogvägen 1 i Läckeby, bakom Svenssons Motor. Läckeby ligger några mil norr om Kalmar. Öppettiderna är enligt överenskommelse på telefon 070-6680041.