Motorbranschens Riksförbund, MRF, har sedan lång tid tillbaka en branschöverenskommelse med Konsumentverket gällande MRF:s reparationsvillkor, som även kallas Verkstadens reparationsvillkor. Sveriges fordonsverkstäders förening (SFVF) meddelade nyligen att man tagit fram reparationsvillkor, vilket innebär att det finns olika varianter av villkor, något som varken gynnar konsument eller bransch.

MRF anser att det att det är onödigt med två branschöverenskommelser som i princip innehåller samma villkor. Samtidigt har MRF konstaterat att villkoren behöver uppdateras. Därför har nu MRF för Konsumentverket, KoV, föreslagit en gemensam branschöverenskommelse och uppdatering av Verkstadens reparationsvillkor. Föreslagna tillägg och ändringar, som MRF har jobbat med en tid, gäller bland annat begreppet fackmässighet, rutiner vid beställning, information om tredjepartskontroller samt deponering av belopp.

– Genom att tydliggöra dem klargörs vilka krav och förväntningar som finns i relationen bilverkstad och kund, bilägare, ännu bättre, säger David Norrbohm, förbundsjurist på MRF.

David Norrbohm berättar också att begreppet MRF:s reparationsvillkor kommer att fortleva eftersom de även behandlar MRF:s unika kundskydd och de delar som rör situationer då kunden är näringsidkare, något som Konsumentverket inte har i sitt huvuduppdrag.

Motorbranschens Riksförbund

Bilden: David Norrbohm, förbundsjurist, MRF. Foto: MRF.