Mirai betyder ”framtid” på japanska. Och det är också modellnamnet på Toyotas nya bränslecellsbil som utgör en tydlig milstolpe inom fordonsindustrin, eftersom den möjliggör en både säkrare och mer hållbar mobilitet för många.

Bilen som finns att köpa i Japan sedan några veckor tillbaka är Toyotas första kommersiellt tillgängliga bränslecellsbil. I september lanseras den i USA och utvalda länder i Europa.
Toyota Mirai är utrustad med ett vätgas¬drivet bränslecells¬system som innebär att bilen inte har några utsläpp alls när den körs – utom vattenånga. Den
har lika lång räckvidd på en tank som en konventionell bil och kan tankas full på cirka tre minuter.
Mirai erbjuder samma grad av enkelt handhavande som en konventionell bil. Den nya bränslecellsbilen kännetecknas av allt det som man kan förvänta sig av den allra senaste generationen bil: En omedelbart särskiljande design, riktigt bra köregenskaper tack vare låg tyngdpunkt samt elmotorns både tysta och kraftfulla acceleration.
Den vätgas som driver bränslecellen kan utvinnas från en mängd olika naturliga källor, liksom från biprodukter som t ex avloppsslam, samt från vatten med
hjälp av förnybara energikällor som sol- och vindkraft.
Bränslecellssystemet, kallat TFCS (Toyota Fuel Cell System) omfattar en avancerad, egenutvecklad bränslecellstack med en maximal uteffekt på 114 kW och en energidensitet på rekordhöga 3,1 kW per liter. Elenergin som alstras i bränslecellerna konverteras till en spänning på 650 volt, vilket har gjort det möjligt att minska både elmotorns storlek och antalet bränsleceller.

VÄTGASTANKARNA HAR PLACERATS under bilens golv. De är tillverkade i kolfiberförstärkt plast och andra material för att klara ett mycket högt tryck på 7 MPa (motsvarande 700 bar). En rad olika säkerhetssystem säkerställer att vätgas inte ska kunna läcka ut. Även i övrigt är det väl sörjt för säkerheten med bland annat autobroms, körfältsassistans och döda vinkeln-varnare som standard.
Toyota Mirai skiljer sig tydligt från andra bilar redan när man ser bilen framifrån. Fronten präglas av två stora luftintag som förser bränslestacken med luft
samt svarar för kylningen av systemet. Strålkastarna har en ultratunn profil, med fyra LED-ljus och med både blinkers och parkeringsljus separerade.
Från sidan ska Mirai ge intrycket av en vattendroppe för att associera till det faktum att bilen drar in luft och släpper ut vatten. Baktill replikeras de markerade luftintagen av bakljus i motsvarande form, medan en tydlig trapetsoid-formad linje ramar in nummerskylten.

ÄVEN DEN INVÄNDIGA formgivningen är särskiljande och futuristisk. Centralt på instrumentbrädan finns tre färgskärmar, där den översta bildskärmen på 4,2 tum visar bland annat hastighet, kördata, klocka och annan information. Föraren styr själv vilken information som ska visas med hjälp av knappar i ratten. En större bildskärm nedanför är till för multimediasystemet, medan bildskärmen längst ner används för att styra klimatsystemet med hjälp av tryckkänsliga, elektrostatiska reglage.
Båda framstolarna är elektriskt inställbara i åtta ledder. Förutom tvåstegs stolsvärme i alla fyra sittplatserna är även ratten eluppvärmd. Klimatanläggningen
har två klimatzoner, ekoläge och ett luftreningssystem som renar luften innan den når kupén.
Eftersom Mirai drivs med en stark elmotor på 154 hästkrafter och med ett vridmoment på hela 335 Nm, har den en kraftfull acceleration där all kraft finns tillgänglig redan från start.
Samtidigt är bilen mycket tyst, inte bara på grund av elmotordriften. Stor omsorg har även lagts på att minimera väg- och vindljud, bland annat används
mycket ljuddämpande material och även vindrutan och sidorutorna är gjorda i ljuddämpande glas.

MIRAI HAR MYCKET goda vägegenskaper. Detta tack vare att större komponenter som bränslestack och tankar är placerade under golvet, något som resulterat i en låg tyngdpunkt och en bra fördelning av vikten mellan fram- och bakaxel.
Att Toyota är nöjda med vad de åstadkommit får man förmoda. Akio Toyota, företagets vd sade i samband med den officiella invigningen: ”Det här är en bil som ger ägaren allt, utan kompromisser”.

Text: Catharina Olsson-Lindh. Foto: Toyota.