Stig Martinssons lilla charmtroll får de flesta på fall, och därför ser han till att använda bilen så mycket han kan.

– Det blir en hel del mil på både svenska och italienska vägar, säger han med ett stort leende.

Hemma i garaget står det en hel del fina veteranbilar, men hans Fiat 600 är den som får rulla allra mest. Trots det kompakta yttermåtten och de minst sagt beskedliga fartresurserna har han varit flera vändor i Italien med den.

– Bilar som den här är byggda för att användas, inte stå och samla damm i ett garage, säger han när vi träffas vid den stora kajen i Karlshamn.

Trots att det är ytterst få människor i rörelse dröjer det inte många minuter förrän de första kommer fram för att beundra bilen.

– Ja, man får inte vara blyg. Jag är van vid att folk mer eller mindre stirrar när jag kör förbi. Men det gäller att intala sig att det är själva bilen och inte mig de är intresserade av, säger han och tilläger att när han kört i Italien har det blivit än mer glada tillrop.

Där har bilen en helt annan kultstatus än i Sverige, vilket även priserna indikerar. I Sverige brukar säljarna begära cirka 35000 kronor för den här modellen medan det i Italien handlar om betydligt högre summor.

Inte sällan bjuds de ut för drygt 100000 kronor.

– Men jag har inte en tanke på att sälja bilen, den här ska jag behålla, säger han.

Just den här modellen, som har ett soltak, är ovanlig i Sverige. Stig Martinsson har forskat i bilregistren och kommit fram till att det finns bara ett tiotal liknande i Sverige.

– Därför tvekade jag inte när jag fick möjlighet att köpa den. 600-modellen är härlig att köra och är faktiskt riktigt billig att hålla rullande. Dels drar den sällan mer än 0,4 liter per mil och sen är det enkelt att hitta prisvärda reservdelar. Men det gäller att köpa dessa i Italien, här i Sverige är utbudet ganska magert.

Bilen har en tjänstevikt på cirka 600 kilo och det innebär att det inte borde krävas en speciellt stark motor för att ge bilen sportvagnsprestanda, men italienarna snålade med effekten som uppgår till 21,5 trötta hästar. Däremot är väghållningen av högsta klass och detta i kombination med en relativt följsam växellåda gör att bilen är en kurvkramare av stora mått.

Fiat lanserade modellen redan 1955 och den var då en efterträdare till 500 C (Topolino). På den tiden var det inne att placera motorn och drivningen bak, och detta i kombination med nymodigheter som en självbärande kaross lockade en stor publik.

I samband med lanseringen höjdes bilen till skyarna i den internationella pressen och bland annat tidningen Motor utsåg den till ett av de bättre nybilsköpen i Sverige. Vid provkörningen 1959 slog man fast att Fiat 600 var som skräddarsydd för mindre familjer som inte behövde göra några längre resor med allt för mycket packning. I samma test provade man att lasta bilen och fann något överraskande att man ändå kunde få med sig sex rejäla resväskor samt några trunkar, under förutsättning att man bara var två i bilen.

Stig Martinsson håller med om att bilen är betydligt större inuti än vad yttermåtten skvallrar om.

– Det är enkelt att fälla baksätet till horisontellt läge, och det var en nymodighet på den tiden. När man väl gjort det är det bara att fylla på med bagage, säger han.

Fram till 1969 såldes Fiat 600 i 2,5 miljoner exemplar och dessutom licenstillverkades den i Spanien under namnet Seat 600, i Jugoslavien Zastava 750 och i Västtyskland som Neckar Jagst.

Stig Martinssons bil är av årsmodell 1958 vilket innebär att den saknar uppdateringarna som kom året efter, då motorn fick ett nytt cylinderblock och en toppfart på hela 100 km/h.

I Sverige kostade en ny Fiat 600 cirka 5700 kronor före prutning, och den som lade till 250 kronor fick modellen med soltak. Det innebär att Fiaten var ett av de billigaste nybilsköpen, vilket även avspeglat sig på begagnatmarknaden. Under lång tid var den iskall i bilhallarna och det är egentligen inte förrän på senare år som den blivit populär.

– Men nu finns det inte så många kvar, och det beror på att bilen alltid varit så billig. Det här i sin tur gjorde att de inte sköttes som de skulle utan användes som en slit-och-slängvara, säger Stig Martinsson.

Fakta Fiat, typ 600, årsmodell 1958:
Motor: 4 cylindrar med toppventiler, 633 cm3, 21,5 hk
Vagnstomme: Självbärande kaross, två bakhängda dörrar
Hjulställ fram: Separatfjädring med tvärställd bladfjäder
Hjulställ bak: Separatfjädring med svängarmar
Bromsar: Hydraulisk fotbroms.
Elsystem: 12 V
Vändcirkel: 8,6 m
Acceleration: 0-80 km/h: 28,4 sekunder
Bränsleförbrukning på riksväg: 0,47 l/mil
Bränsletank: 27 liter
Växellåda: 4 växlar varav ettan osynkad
Däck: 12 tum.
Längd/bredd/höjd: 329/138/145 cm
Vikt fulltankad: 615 kilo.

Källa: Tidningen Motor, 1959

Text och foto: Peter Fredriksson