SEAT fortsätter sin positiva försäljningstrend. Efter första halvåret nåddes globalt en total försäljning på 200 200 bilar vilket är 10 procent fler än första halvåret 2013. På den svenska marknaden har försäljningen ökat med 19 procent under perioden januari till juli jämfört med föregående år. SEAT Leon har varit nyckeln till försäljningsframgången och i Sverige har försäljningen av Leon ökat med imponerande 110 procent samtidigt som modellen globalt ökat med cirka 60 procent. 

Produktnyheter 
Med lansering av modellår 2015 kommer en rad nyheter från SEAT. Bland flera andra märks den prisade motorteknologin med aktiv cylinderavstängning hos SEAT Leon TSI ACT 150 (ACT står för Active Cylinder Technology). Genom automatisk avstängning av cylinder två och tre under ekonomisk körning kan förbrukningen sänkas med omkring en halv deciliter per mil (enligt EU-körcykeln). En sensor känner av förarens körstil och så fort föraren trampar tillräckligt hårt på gaspedalen aktiveras den andra och tredje cylindern. I den prestigefyllda utmärkelsen ”International Engine of the Year Award” har Volkswagen Group vunnit den eftertraktade utmärkelsen ”Best New Engine” för TSI teknik kombinerat med automatisk cylinderavstängning.

SEAT:s utbud av gasbilar, som sedan tidigare bestått av Mii och 5-dörrars Leon, kompletteras nu med den populära modellen Leon ST Kombi. Samtliga klassas som Miljöbilar vilket bla ger 5års skattebefrielse. På fordonsgas blir bränslekostnaden per mil avsevärt lägre och i de fall fordonsgasen är biogas blir CO2-utsläppet oslagbart lågt.

Försäljningen av fyrhjulsdrivna bilar ökar i Sverige och allt fler upptäcker fördelarna med fyrhjulsdrift. SEAT erbjuder nu fler fyrhjulsdrivna modeller än någonsin med Leon ST Kombi 4Drive och Alhambra 4Drive sedan tidigare och utbudet kompletteras i höst med nya SEAT Leon X-PERIENCE med fyrhjulsdrift och crossover-egenskaper. Leon X- PERIENCEpremiärvisas på Paris Motorshow i början av oktober.

– Det känns riktigt bra att vi nu har ett antal högintressanta produkter att erbjuda de svenska konsumenterna och det känns såklart ännu bättre att det inte är slut ännu och att vi har fler spännande lanseringar framför oss. X-PERIENCE som kommer redan i slutet på detta år, Leon ST Kombi CUPRA i början på 2015 och därefter en SUV till 2016 kommer att passa svenskarnas smak och behov perfekt , säger Åke Lundberg, märkeschef på SEAT Sverige.

SEAT Sverige

Bilden: Seat-familjen. Källa: Seat