De starkt lysande LED-ljusen i fronten avslöjar att här kommer den eldrivna versionen av VW Up.

De starkt lysande LED-ljusen i fronten avslöjar att här kommer den eldrivna versionen av VW Up.

Kör du max tio mil om dagen, har tillgång till ett eluttag och vill ha en riktigt billig förmånsbil? Då är nya VW e-Up som klippt och skuren för dig. Bil & Verkstad har provkört Sveriges billigaste elbil och gör tummen upp.

Även om försäljningen av elbilar går trögt är intresset för provkörningar desto större, det blir vi varse när vi vill boka in en heldag med VW e-Up.

VW e-Up är helt utsläppsfri och ett bra miljöval, under förutsättning att elen kommer från förnybara källor.

VW e-Up är helt utsläppsfri och ett bra miljöval, under förutsättning att elen kommer från förnybara källor.

Väntelistan är lång och när det äntligen blir vår tur har det vackra vintervädret förbytts till orkanbyar i kombination med kraftig nederbörd och dimma.

Men andra ord, det kunde inte vara bättre eftersom vi nu får tillfälle att testa hur bilen fungerar under riktigt bistra förhållanden.

Bilen ser inte mycket ut för världen, men redan bakom ratten infinner sig en känsla av att ratta ett betydligt större fordon.

Det är rymligt för både huvud och ben, men däremot finns det inte mycket plats för baksätespassagerarna när vi ställer in sätena så att det passar normallånga personer.

Efter en kort genomgång av bilförsäljaren ger vi oss iväg, och det första som slår oss är hur tyst den rullar. Inte nog med att motorn inte ger ett ljud ifrån sig, även däckbullret är helt bortrollat. Även om vi inte har med oss utrustning för att mäta bullernivån vågar vi påstå att det finns ytterst få nya bilar som är lika väl ljuddämpade som denna.

Det går undan, få bilar accelererar lika snabbt de första billängderna.

Det går undan, få bilar accelererar lika snabbt de första billängderna.

En annan sak som slår oss är den kraftfulla accelerationen. Den 82 hästar starka elmotorn ger maximalt vridmoment redan från start och detta gör att bilen får riktiga sportvagnsprestanda, de första 50 meterna är det inte många bilar som hänger med.

Just den kraftfulla accelerationen gör den riktigt kul att köra, men samtidigt kostar alla kraftiga gaspådrag räckvidd.

Enligt EU:s körcykel ska bilen rulla 16 mil på en laddning, men detta är laboratoriesiffror som inte har det minsta med verkligheten att göra.

Förarmiljön är i toppklass.

Förarmiljön är i toppklass.

Bilen uppskattar kontinuerligt hur lång körsträcka som finns kvar, och när vi hämtar ut den fulladdade bilen visar den på endast tolv mil, och detta är en siffra som baseras på hur den körts tidigare.

När vi testar accelerationen några gånger visar mätaren på att vi  bara har åtta mil kvar innan batteriet är tömt, trots att vi kört knappt en mil.

Vi kör lugnare med maximal bromskraftåtervinning och då stiger så den uppskattade räckvidden sakta men säkert till tio mil, så det är tydligt att räckvidden påverkas i mycket hög grad av hur bilen körs.

e-Up är i stort sett samma bil som de bensin- och gasdrivna versionerna av VW Up, men VW har redan från ritbordet anpassat plattformen för att kunna vara eldriven. Det här i sin tur har gjort att man lyckats placera de tunga och skrymmande batterierna så att de inte inkräktar på vare sig bagage eller kupéutrymme. istället ligger de lågt placerade under golvet vilket ger en bra viktfördelning och låg tyngdpunkt.

En ambition från VW:s sida har varit att bilen ska vara lätt att använda, många av de här bilarna kommer att rulla inom kommuner och större företag där förarna ofta är helt ointresserade av tekniken. Tyvärr verkar det som om ingenjörerna fått lite väl fria händer eftersom det finns lite väl många valmöjligheter för föraren.

Inte nog med att det finns det finns tre körlägen, Normal, Eco och Eco+, som ger bilen olika karaktär. Föraren kan även välja mellan flera olika lägen för bromskraftåtervinning, som i sin tur kan användas i olika kombinationer med de tre körlägena.

Ett tomt batteri laddas med god marginal över natten.

Ett tomt batteri laddas med god marginal över natten.

När vi testar de olika kombinationerna ser vi att Eco+-läget i kombination med den kraftigaste bromskraftåtervinningen ger en ökad uppskattad räckvidd så länge vi håller oss i stadstrafik, men på landsvägen tycks det vara bättre att välja ett läge som påminner om SAAB:s gamla frihjul. Då rullar bilen utan någon som helst motorbroms när vi släpper gasen.

Vintertid går det åt en hel del energi för att värma upp kupén, men i VW e-UP har konstruktörerna lyckats väl med att minska behovet av kupévärme. Stolsvärmen är till exempel mycket effektiv samtidigt som vindrutan är elvärmd, dessutom går det att förvärma bilen medan den står på laddning.

Att ladda ett helt tomt batteri tar cirka åtta timmar om det sker i ett vanligt vägguttag med 10 ampere, men det finns även ett laddningspaket på 16 ampere som förkortar tiden med cirka två timmar. Med specialkabel för likström går det även att ladda till 80 procent på 30 minuter på speciella laddstationer.

Elbilar gynnas i många olika sammanhang.

Elbilar gynnas i många olika sammanhang.

VW e-Up är helt klart en elbil att räkna med och är ett av de bästa köpen man kan göra just nu när det gäller eldrivet. Men då måste man kunna leva med att den praktiska räckvidden ligger någonstans kring tio mil, att den är fyrsitsig och rejält trång för baksätespassagerarna.

Går det att få den som förmånsbil, antingen via sin arbetsgivare eller i det egna företaget, blir förmånsvärdet rekordlågt samtidigt som den bara drar el för några kronor milen.

Men det gäller att vara medveten om att inom bara några månader lanseras den eldrivna versionen av VW Golf som är både större och betydligt mer praktisk.

Hur ser ekonomin ut? 

Elbilarna är så pass nya att det är svårt att uppskatta hur  andrahandsvärdet kommer att bli. När det gäller konventionella bilar brukar man uppskatta att halva bilens värde försvinner efter tre år och 6000 mil. Med tanke på att utvecklingen bland elbilar går snabbt är det rimligt att anta att elbilarna kommer att tappa värde betydligt snabbare än så.

I kalkylen nedan räknar vi med att värdeminskningen blir 58 procent på tre år, räknat på priset före supermiljöbilspremien.

Inköpspris brutto: 269 500:-

Avgår supermiljöbilspremie: 40 000:-

Inköpspris netto: 229 500:-

Värdeminskning: 157 000:-

Förmånsvärde/år: 16 390:-

Energiförbrukning 100 km: 11,7 kW/h

 

För och nackdelar

+

Låg energiförbrukning

Mycket bra prestanda i stadstrafik

Låg ljudnivå

 

Dyr för sin storlek

Endast fyrsitsig

Förmodat lågt andrahandsvärde

 

Alternativ:

Nissan Leaf

BMW i3

 

Text: Peter Fredriksson
Foto: Stefan Fredriksson