Audi som inledde året svagt efter förra årets rekordnoteringar är på väg tillbaka. På en bilmarknad som ökade med 13%  i juli,  ökade Audi med hela 62%. Det innebar en marknadsandel på 7,5%, vilket är det den starkaste julimånaden någonsin för märket i Sverige. En hög efterfrågan på de nya ultramodellerna och nya Audi A3 är några av anledningarna.

Årets julimånad blev en rekordnotering för Audi i Sverige med en marknadsandel på 7,5 procent. Jörgen Wedefelt, nytillträdd försäljningschef med bakgrund från Toyota Sverige, kunde inte önska sig en bättre start.

– Vi har några riktigt starka modeller och erbjudanden som har börjat visa sig i försäljningssiffrorna. Nya Audi A3, som utsågs till World Car of the Year, är väldigt populär och finns i så många olika varianter att den passar de flesta. Många företag med miljöpolicy har fått upp ögonen för A3 ultra och gasbilen A3 g-tron. Väldigt snart börjar vi dessutom att sälja plug-in hybriden A3 e-tron.

Audi kommer nu med flera s.k. ultramodeller som snåltrimmats för att sänka förbrukning och utsläpp samtidigt som de i många fall fått bättre prestanda och klarar de nya Euro 6-reglerna med lägre kväveoxidutsläpp. Den populära 2.0 TDI-motorn som sitter i bl.a. Audi A4, A5, A6 och Q5 har fått ökad effekt från 177 hk till 190 hk samtidigt som förbrukningen minskat. På företagsmarknaden är de nya ultramodellerna efterfrågade liksom kombiversionerna av Audi A4 och A6.

–  Ja, vi är tydligen en av de största marknaderna i Europa när det gäller A6 Avant. Med nya ultramotorn på 190 hk går den in under basbeloppsgränsen på 7,5 som gäller på många företag. Dessutom säljer vi väldigt bra med A6 Allroad quattro just nu, så vi ser fram emot en stark höst, säger Jörgen Wedefelt.

Även internationellt fortsätter Audi leverera försäljningsframgångar. Det första halvåret var det bästa någonsin i företagets historia med en ökning på 11,4 procent till 869 350 bilar, vilket var fler bilar än helårsförsäljningen 2005.

Bilden: Audi A4 Avant Ultra.
Foto: Audi

www.audi.se