IMG_9821

På CAB jobbar åtta personer med att plocka isär bilar för att skadekalkylsystemen ska vara exakta. Tiden för olika moment är de ute och klockar i verkstäder runt om i Norden. Deras främsta arbetsverktyg är måttband, maskeringstejp och kamera.

Det är inget man väntar sig, att det i de mest centrala delarna av Örebro ska ligga en bilverkstad. Men så är det. Den första april flyttade CAB, Consulting ABs, verkstad till det som tidigare var polisens gymnastikhall. Tvärs över stora torget ligger företagets huvudkontor och det är totalt 80 anställda i Sverige och ytterligare 30 i Tyskland.

– Vi sitter ju vid datorerna med jämna mellanrum när vi färdigställer vårt material, så det är perfekt att det är så nära till kontoret, säger Per Magnusson.

Måttband, tejp och kamera
Han är en av åtta tekniker som jobbar i verkstaden och de har alla hållit på med bilar hela sitt yrkesliv. Det finns inga fläckar på det nya golvet, det luktar ingenting och är helt tyst, ingen musik och knappt något samtal pågår mellan Timo Ristiniemi och Jonas Seterbakken som tillsammans med Per jobbar idag.

Jonas Seterbakken mäter med måttbandet för att få underlag för ytan som vid en krock ska lackeras.

Jonas Seterbakken mäter med måttbandet för att få underlag för ytan som vid en krock ska lackeras.

– Vi är så koncentrerade på det vi gör att vi inte kan ha musik på. Det måste bli rätt, säger Timo.

Han och Jonas går fram och tillbaka mellan skåpbilen de jobbar med, delarna som ligger på ställningarna och datorn. Med måttband, maskeringstejp och kamera gör de sitt jobb. De mäter och räknar för att sedan föra in det i programmet som är grunden till allt.

CAB startade i Örebro på 50-talet och är marknadsledande i Norden med sitt skadekalkylsystem. Alla försäkringsbolag och verkstäder som de samarbetar använder deras programvara som visar tidsåtgång, momentbeskrivning, reservdelsbehov och ger kostnadsförslag för reparation vid skada.

Byte av framskärm ingår i arbetet.

Byte av framskärm ingår i arbetet.

– Det finns inte ett försäkringsbolag idag som accepterar en handskriven kalkyl av en skadereparation. Med vårt system så utgår både verkstan och försäkringsbolaget från samma kalkyl, via en kanal, säger Per.

Han och hans kollegor plockar isär personbilar och skåpbilar för att få fram exakt hur många moment bytet av olika delar har, hur stora ytor som ska lackas är, hur många skruvar, clips och svetsskarvar det finns och i vilken ordning saker måste göras vid en reparation. De gör även mekaniska, framvagn, bakvagn, bromsar och bromsskivor.

Mysbystudier
Hur lång tid det tar att göra alla moment är baserat på tidsstudier, så kallade Mysby­studier, som görs på plats i cirka 20 verkstäder, runt om i Norden ungefär var tredje år.

– Många undrar hur vi tar fram tiderna för olika moment, som hur lång tid det tar att svetsa en så lång skarv eller ta ut så många skruvar. De tror att vi hittar på. Men det är mycket exakt studerad tid.

Per Magnusson har koll på reservdelslistan och leverantörens instruktioner.

Per Magnusson har koll på reservdelslistan och leverantörens instruktioner.

Till våren ska killarna på verkstan ut och göra Mysbystudier. Ett jobbigt men samtidigt roligt jobb då de stannar cirka två veckor på varje verkstad.

– Vi följer riktiga skador och klockar alla moment som görs minut för minut. Vi matar in allt som verkstadspersonalen gör och skriver även in vilka verktyg som används.

De tider som kommer fram genom studierna ger snittider på hur lång tid olika moment tar. Systemet är uppbyggt på 100 perioder per timme. Hur många skruvar man hinner räknas i perioder. Momenten tar olika lång tid på olika verkstäder. Det är beroende av flera saker. Bland annat vilket land verkstaden är i, arbetsmetoder skiljer sig åt, bilar är rostiga eller splitternya, det kan vara mycket kallt och snö som måste tas bort innan jobbet kan börja.

– Vi får fram en tid som är lika för alla, över hela landet. Att skruva i en likadan skruv i en Opel eller BMW får lika lång tid. Att byta en framskärm på en viss bil får lika lång tid i vårt program oavsett var bytet sker, vilket blir rättvist. Vi är oberoende.

Dialoger med biltillverkarna
CAB har koll på 90 procent av det rullande bilbeståndet i de länder som de har kontrakt med, vilka i dagsläget är Sverige, Finland, Norge och Island. Ryssland är nästa land på tur. CAB utgår i Sverige från bilregistret.

Allt som mäts och kontrolleras ska matas in i programmet. Det blir många turer till datorn för Timo Ristiniemi.

Allt som mäts och kontrolleras ska matas in i programmet. Det blir många turer till datorn för Timo Ristiniemi.

– De bilar som inte säljer mycket krockar ju inte så mycket heller, säger Per.
Antingen lånar CAB bilar från general­agenten och tar till verkstan i Örebro eller så är man på plats redan på fabriken då bil­en sätts ihop. I Tyskland är alla tekniker på plats hos tillverkaren.

Framskärmen är indelad i rektanglar, fyrkanter och trianglar så att den totala ytan kan mätas med hjälp av vinklarna.

Framskärmen är indelad i rektanglar, fyrkanter och trianglar så att den totala ytan kan mätas med hjälp av vinklarna.

Förutom att låna bilen använder CAB tillverkarens metodbeskrivningar för olika moment. Allt karossarbete kontrolleras mot deras metoder. Om något inte stämmer så kontaktar de leverantören.

– De lägger ner mycket pengar på sitt arbete med till exempel krocktester och sina system, så vi har en dialog när vi tycker att något inte stämmer riktigt.

Att Pers kollegor har ett finsk- respektive norsklingande namn är inte en slump. Eftersom Finland och Norge är kunder så behövs språkkompetensen. Verkstäder som kontaktar via hotline när de har problem, får chatta med Timo och Jonas när de är på plats.

– Oftast har de hamnat fel i programmet. De är på fel position eller fel bil och tittar. Det finns många modeller och det kan vara olika på bilens högra och vänstra sida beroende av vilka komponenter som sitter där. Det allra mesta går snabbt att lösa, säger Timo.

I verkstan finns tre platser och en personbil eller skåpbil stannar i en vecka. Under 2012 kommer totalt hundra bilar, både personbilar och skåpbilar att passera verkstaden. Lastbilar jobbar teknikerna med hos leverantörerna.

Text & Foto: Kerstin Karell