Stor och ståtlig är den gamla amerikanaren där den glider fram. Matchvikten är 2200 kilo.

Stor och ståtlig är den gamla amerikanaren där den glider fram. Matchvikten är 2200 kilo.

Svart, lång, pampig och i originalskick. Det var en sådan bil han drömde om att någon gång få i sin ägo. Och förra året hände det. Tommy Blom kunde då stolt konstatera att han hittat bilen framför andra, en Cadillac.

Det är en Cadillac Fleetwood 60s från 1948 som Tommy Blom har i sin lilla verkstad hemma på gården utanför Delsbo. Bilarnas bil, enligt honom. En svart, gigantisk och iögonfallande bil som han hittade på en loge hos en kille som hade haft den stående där i flera år. Den var inköpt i Kalifornien men som sagt, den hade mer eller mindre blivit lämnad åt sitt öde när den väl kom till Sverige. Tommy blev hur som helst väldigt intresserad av bilen och lade ett bud. Något handslag så där direkt blev det inte, men efter en del förhandlande blev det affär.

Beställde en specialhandbok
I oktober förra året stod han där som stolt ägare till den svarta Cadillacen. Lite sliten på sina håll och kanter men i originalskick.

– Det var lite av en dröm som gick i uppfyllelse, jag har alltid velat ha en sådan kärra. Det var en del lacksläpp här och där men där det behövdes bättrade jag på. Den där slitna looken var precis som jag ville ha det.

Tommy Blom.

Tommy Blom.

Något hål svetsades också igen. Alla kablar för elsystemet har han gått igenom, han rev ur hela instrumenteringen för att komma åt, han till och med beställde en specialhandbok för just den typen av bil, allt för att få ett elschema att gå efter. Och det blev bra till slut.

– Du ska väl ha dig en åktur? säger han efter en stund.

Svaret blir lika självklart som amen i kyrkan.

Tag plats. Han vrider om startnyckeln och efter några sekunder startar den. Några extra tryck på gaspedalen innan han backar ut ur verkstaden. Det för den här biltypen så berömda kromet blänker i solskenet och tillsammans med motorljudet och den lätta röken från avgaserna så har man hela paketet där. Ett amerikanskt glidaråk i all sin prakt.

Glidare är vad det är
Vägen som går förbi huset är långt ifrån optimal, i alla fall för en drygt sex meter lång Cadillac. Grusväg efter en regnskur, det kunde varit betydligt bättre. Men efter några hundra meter svänger vi ut på asfalterad väg och då infinner sig den rätta känslan. Det handlar inte om något fartvidunder, glidare är vad det är, och det är gott nog.

– Det ska inte gå fort tycker jag, man vill ju njuta när man kör, säger han.

Interiören är som allt annat på bilen, i original och en massa krom.

Interiören är som allt annat på bilen, i original och en massa krom.

Motorn mullrar gott där under huven. Just motorn ska han, när tid ges, plocka isär och kolla igenom ordentligt. Det där med att fixa saker och ting själv är lite av grejen, menar han. Så här långt har det blivit ett antal timmar i verkstaden, hur många vet han inte, och det är heller inget som betyder något.

– Jag jobbar som hamnarbetare och det innebär att jag har ledigt långa perioder. Det mesta av den lediga tiden går åt till att dona med bilen. Jag försöker göra allt själv, det kanske hänger ihop med att man är lite snål av sig också. Men jag tycker det är roligt att klura och lösa problem på egen hand. Fast visst blir det en och annan svordom ibland, det ska erkännas.

Nu får motorfixandet allt stå tillbaka ett tag till. I dagsläget är bilen i ett skick som gott och väl räcker till för lite cruising. Det finns det dessutom bevis för.

– Jag besiktigade i våras och den gick igenom utan anmärkningar. Det var en otroligt skön känsla. Eftersom bilen är så pass gammal som den är så behöver jag inte besiktiga den fler gånger. Besiktningsprotokollet tror jag att jag ska rama in faktiskt.

Motorn är en sidventils V8 på 110 hästkrafter.

Motorn är en sidventils V8 på 110 hästkrafter.

Nöjd som det är redan nu
Åkturen är över. Han tar i och vrider den stora ratten åt vänster och glider in på tomten. Det är muskelservo som gäller, inga moderniteter här inte. Men visst hade han kunnat ordna så att Cadillacen fått lite modernare inslag, men icke sa Nicke. Det är ursprunget som gäller, den delen prutas det inte ett dugg på.

– Det är många som kommer fram och säger att du ska väl lacka om den eller byta motor. Men jag har bestämt att den ska vara i originalskick så långt det bara är möjligt, ursprunget är viktigt för mig. Jag tycker den är charmig och snygg som den är, och det är ju jag som ska trivas med bilen, säger han.

När han kan tänkas vara helt klar med genomgången av bilen vet han inte. Tommy är egentligen nöjd som det är redan nu, men lite småfix finns det allt att ta tag i, menar han. Just nu handlar det främst om att vårda den ömt. Och självklart hör putsning både här och där till omvårdnaden, det gäller kanske allra mest all krom som pryder bilen.

– Blänkande vackert ska det vara, det är ju på sätt och vis identiteten för en sådan här bil, en viktig del i helheten, säger han.

Blänkande krom är en självklarhet för Tommy Blom.

Blänkande krom är en självklarhet för Tommy Blom.

Cadillac Fleetwood 60s

  • Årsmodell: 1948.
  • Vikt: 2200 kilo.
  • Längd: 6,20 meter.
  • Motor: Sidventils V8.
  • Hästkrafter: 110.
  • Ägare: Tommy Blom.
  • Övrigt: Cadillac är ett amerikanskt bilmärke som sedan 1909 ingår i General Motors.
  • Den första bilen stod klar i oktober 1902, med en encylindrig motor på 5 hästkrafter konstruerad av Henry M. Leland. Bilen baserades på en design av Henry Ford, som var involverad i konstruktionsarbetet innan han startade Ford Motor Company. Den första Cadillacen var därför näst intill identisk med 1903 års A-Ford.

Text & Foto: Ove Hansen