– Vi är inriktade på att renovera och bygga om amerikanska klassiker, säger Mikael Swärdshammar.

– Vi är inriktade på att renovera och bygga om amerikanska klassiker, säger Mikael Swärdshammar.

Det kryllar av amerikanska klassiker och muskelbilar hos C.A.R. AB i småländska Eriksmåla. Här arbetar man för fullt med att renovera eller bygga om fordon från hela Norden.

Det räcker med att ta några steg in i den gamla spegelfabriken för att bli förvånad över hur många klassiker som kan rymmas på ett 1 200 kvadratmeter stort verkstadsgolv.

I ett hörn står en Chevrolet Impala -59:a flattop som håller på att renoveras från grunden och i rummet bredvid finns en handfull fordon från Chevrolet, Buick och Pontiac. Lite längre bort finner vi några bilar som är i stort sett leveransklara, speci­ellt en Dodge Challenger 1970 426 Hemi som trimmats och renoverats utmärker sig. En Chrysler Imperial 392 Hemi från 1957 står bredvid och här har bromsar och drivlinan renoverats. Bilen är från början importerad från Mexiko och rullar numera på Åland.

Inom kort ska den här Ford Galaxie från 1963 få ny lack.

Inom kort ska den här Ford Galaxie från 1963 få ny lack.

Hel­renoveringar av muskelbilar
Här finns även en riktig raritet, en Ford Mustang Mach 1 429 CJ R codad från 1971, som specialbeställdes av en högre chef på Ford och som sedan användes som visningsbil i USA för Ford dealers när man skulle sälja in det årets Mustangkoncept.

– Ja, här finns en hel del för oss att arbeta med, säger Mikael Swärdshammar när han visar runt i de stora verkstadslokalerna där det finns ytterligare en hel del klassiker.

När han köpte den nedlagda spegelfabriken var den i mycket nedslitet skick och fick renoveras och byggas om så att det passade verksamheten innan invigningen 2005.

En Dodge Challenger 426 Hemi från 1970 i skick som ny.

En Dodge Challenger 426 Hemi från 1970 i skick som ny.

Verksamheten är uppbyggd kring hel­renoveringar av muskelbilar, övriga klassiker samt ombyggnationer som till exempel luftfjädringar. De gör även mindre arbeten som sufflettbyten, renoveringar av cabställningar och vinyltaksbyten.

Inte konjunkturkänsligt
Prislappen för en helrenovering börjar på 300 000 kronor och sen kan slutsumman stanna på hur mycket som helst, det är kundens önskemål som styr.

I möjligaste mån försöker han ge ett fast pris, men när gäller större jobb kan det vara svårt.

– Det är först när man plockat ner och renslipat bilen som man kan se vart kostnaden hamnar, säger han.

I dag består verksamheten av Mikael Swärdshammar och sonen Wilhelm.

I dag består verksamheten av Mikael Swärdshammar och sonen Wilhelm.

Till skillnad från vanliga bilverkstäder är företaget inte speciellt konjunkturkänsligt eftersom kunderna hellre lägger pengar på hobbybilar än på bruksbilar.
Upptagningsområdet är stort, främst från storstadsregionerna men det finns bilar inne från de flesta av de nordiska länderna.

– Jag försöker låta bli att tacka nej till jobb, men vi har åtminstone 1,5 års väntetid på helrenoveringar. Dessutom finns bilar i kö som ska renoveras men som inte kommit in än, bland annat väntar vi på en Plymouth Superbird 1970 440, Plymouth AAR Cuda 1970 samt en Plymouth GTX 1971 440, säger Mikael Swärdshammar.

Vid renoveringar fotograferar han löpande varje moment i renoveringen, vilket gör att det i slutänden blir cirka 1 000 bilder som ägaren får med sig hem.

– Det är bra både ur försäkringssynpunkt samt vid en eventuell senare försäljning.

Mikael synar det påbörjade jobbet med en Impala från 1959.

Mikael synar det påbörjade jobbet med en Impala från 1959.

Fakta:

  • Företagsnamn: C.A.R. AB
  • Anställda: 2
  • Omsättning: 2,4 miljoner kronor
  • Bolagsform: Aktiebolag
  • Ort: Eriksmåla
  • Källa: www.allabolag.se

Text & Foto: Peter Fredriksson