Många svenskar har på senare år bytt till dieselbil. Det har bidragit till att antalet feltankningar har ökat kraftigt. Häller man bensin i dieseltanken måste den saneras och ofta bärgas. Kostnaden går inte alltid på försäkringen.

Den stora försäljningsökningen av dieselbilar har fört med sig ett nytt problem. Antalet feltankningar har ökat markant. Det handlar idag om minst 20.000 feltankningar varje år i Sverige.

– Vi har märkt en kraftig ökning de senaste åren av ärenden där våra kunder fyller tanken med bensin. Tankning görs på gammal vana och många glömmer att de bytt bränsle, säger Dan Falconer, motorspecialist på If.

Ett vanligt missöde är också att man tankar fel i hyrbilen, särskilt om man själv i vanliga fall kör en bil som går på bensin.

Bärgning och sanering kostar omkring 10 – 15 000 kronor. Har man däremot kört iväg så att motorn har gått sönder blir kostnaden betydligt större.

– Ökningen var störst när diesel-boomen kom i Sverige för ett par år sedan. Tyvärr ligger feltankningarna kvar på en hög nivå fastän dieseln idag inte är något nytt fenomen. Det tar tid att ändra ett beteende, säger Dan Falconer.

För att få ersättning för kostnaden vid feltankning räcker det inte att ha bilen trafikförsäkrad. För sanering och byte av filter betalt behövs en helförsäkring. Uppstår motorhaveri till följd av feltankningen så kan villkoren variera för olika försäkringar.

Ifs råd – Om du tankar fel bränsle:

  1. Starta INTE motorn
  2. Ring försäkringsbolaget
  3. Bärgning till märkesverkstad för tömning och sanering
  4. Om du kört iväg – stanna och börja på 1.