B&V-DN-Bilradio-1a

Det finns bara en handfull bilradioaffärer kvar i Sverige. En av dem finns i lilla Hallabro, DN Bilradio.

Förr i tiden var tätt det mellan bil­radio­affärerna i Sverige. Men i dag när nya bilar har fabriksmonterade ljudanläggningar har marknaden krympt ordentligt.

– Ja, konkurrensen minskar för varje år, säger han men tillägger snabbt att en krympande marknad inte behöver innebära att det inte går att leva på verksamheten, snarare tvärtom.

I takt med att konkurrenterna kastar in handduken hittar kunderna till hans egen verksamhet, som expanderat kraftigt under de senaste åren.

I mammas tvättstuga
Redan för 20 år drog han igång företaget i sin mammas tvättstuga, men där tröttnade han snabbt på att hålla till.

– Ja, det var ju ett evigt springande där, så jag fick lov att bygga om garaget.

Bakom retrofronten döljer sig den senaste tekniken.

Bakom retrofronten döljer sig den senaste tekniken.

Under några år fungerade garaget som butik och monteringshall innan han fick veta att det fanns en nedlagd matbutik i Hallabro som sökte ny ägare.

– Jag lade ett bud och fick byggnaden billigt. Men samtidigt ville byborna ha kvar sin butik, så den första tiden drev jag både bilradioaffär och livsmedelsförsäljning. Men det blev ohållbart i längden, så efter två år satsade jag helt och hållet på bilelektroniken.

I början var det vanligt att kunderna kom förbi och fick ljudanläggningen monterad på plats. Och när prylarna gick sönder var det hit man kom för att få dem reparerade. I dag är det dock ovanligt att han lagar anläggningar.

I ett hörn finns ett mindre museum med prylar som Daniel Nidler hittat på sina resor.

I ett hörn finns ett mindre museum med prylar som Daniel Nidler hittat på sina resor.

– Dels saknas det delar, men sen lönar det sig sällan att lägga ned tid på felsökning och reparation. I nästan alla fall är det bättre för kunden att köpa nytt.

Webbutik lockar kunder
En övervägande majoritet bland kunderna är ägare till äldre veteranbilar, och de köper ofta anläggningar via hans postorderbutik.

P-mätaren kommer från New York.

P-mätaren kommer från New York.

Näthandeln står för cirka 70 procent av omsättningen, och ökar sakta men säkert. Daniel Nidler menar att en fördel är att han når kunder i hela Sverige, men nackdelen är att det blir allt färre besökare i butiken. De som kommer hit köper ofta med sig mer saker än de hade tänkt sig från början, så den typen av merförsäljning missar han nu när allt fler shoppar via Internet.

– Jag importerar från USA och har agenturen för Retro Sound och Custom Autosound, säger han och tillägger att även om kunderna vill ha ett bra ljud i sin veteranbil får det inte synas att anläggningen är ny.

Importerat från USA
Därför ser också fronten ut på samma sätt som originalet, men innanmätet är toppmodernt med till exempel blåtandsfunktioner som gör att man kan streama musiken från sin smartphone.

– I äldre bilar är monohögtalare monterade som original, så därför säljer jag mycket stereohögtalare som ser ut som monohögtalare.

B&V-DN-Bilradio-4Den egna importen har gjort att han har besökt i stort sett samtliga delstater i USA. Som en gimmick har han passat på att besöka bilskrotar på plats för att köpa nummerplåtar.

– Snart är samlingen komplett, då har jag varit i varje amerikansk delstat, säger han och visar upp de egna samlingarna som även omfattar en hel del retroprylar som en p-mätare från New York, en av kulhål perforerad skylt från San Diego och annat smått och gott.

Även om veteranmarknaden är den snabbast växande delen i hans företag finns det fortfarande många kunder som vill bygga ut den befintliga ljudanläggningen i sin vanliga bil, inte sällan rör det sig om yngre killar med äldre bruksbilar som vill bräcka kompisarna.

– Det blir ju nya 18-åringar varje dag, så där ser jag en ganska stabil marknad, säger han men tillägger att som en följd av att de flesta nyare bilar numera har en fabriksmonterad anläggning har också teknikutvecklingen stannat av.

Visst blir slutstegen och högtalarna allt mindre och billigare för varje år, men annars händer det inte speciellt mycket på ljudfronten när det gäller bilar.
– Däremot är det viktigt att ha ett stort lager, kunderna vill ofta ha produkterna dagen efter att de beställt.

Fakta:

  • Företagsnamn: DN Bilradio
  • Anställda: 1
  • Omsättning: 2,3 miljoner kronor
  • Bolagsform: Aktiebolag
  • Ort: Hallabro
  • Källa: www.allabolag.se

Text & Foto: Peter Fredriksson