kobc3it3b0rvtupluh7i

Den digitalt anpassningsbara instrumentpanelen i nya Corvette Stingray ger föraren full översikt om vad som händer. Tack vare 69 unika informationskällor uppdelade i 3 olika displaylägen har man fullständig kontroll på allt ifrån tidtagning till däcktemperatur. Det är sedan upp till var och en att bestämma vilken information som passar bäst för stunden – Tour, Sport eller Track.

Dessa lägen skiftas enkelt med Drive Mode Selector som är placerad bredvid växelspaken. Som om det inte var nog kan föraren genom en App i bilen konfigurera varje läge ytterligare för att verkligen bli ett med bilen.

”Nya Corvette Stingray har mycket avancerad teknik under skalet, så vår utmaning när vi designade instrumenten var att se till att all information blev lättillgänglig för föraren”, säger Jason Stewart, General Motors interaktionsdesigner.

”Tour Theme lägger mer vikt på multimedia och infotainment, Sport Theme betonar prestandafunktioner med en tydlig växlingsindikator och en stor varvräknare, Track Theme erbjuder en race-inspirerad layout innehållandes en svepande varvräknare, Corvette Racing-inspirerade växlingslampor samt permanent varvtidklocka” Var och en av dessa tre teman kan också konfigureras så att förarna får en unikt anpassad vy”, fortsätter Stewart.

Här följer 10 konfigurerbara displayfunktioner som hjälper förarna att få ut 100% av Corvettens kapacitet:

  1. Tour Theme – Visas när Stingray är i Wet, Eco, eller Tour drive-läget, detta är det mest moderna läget, som ger den mest väsentliga information om bilen och multimedia.
  2. Sport Theme – Visas när Stingray är i Sport-läget, detta tema ger en klassisk look, med en stor radial varvräknare som dominerar displayen
  3. Track Theme – Inspirerad av Corvette Racing C6.R, prioriterar detta tema den information som fäller avgörande i ett framgångsrikt race. Displayen visar en ”Hockey Stick”-varvräknare, en stor växelindikator samt Shift Lights.
  4. Adjustable Redline – Alla teman har en justerbar rödmarkering på varvräknaren som visar rekommenderat varvtal, ända ner till så lite som 3.500 rpm när motorn är kall.
  5. Varvräknare ”Halo-look” – Sport temat visar en upplyst gloria runt varvräknaren som lyser från gul till orange till röd i takt med att varvtalet ökar.
  6. Shift Lights – Track temat växlinglampor inspirerade ifrån Corvette Racing C6.R, vilka lyser utifrån och in med övergång från grönt till gult till blått för att till slut blinka när man nått rödmarkeringen. Dessa ger bäst förutsättning för perfekt växling.
  7. Friction-bubble/cornering force – I displayen kan man få upp information om G-krafter, både lateral och longitudinell, i form av en liten bubbla. Detta ger förare möjligheten att se hur nära de är Corvettens yttersta gräns.
  8. Tire Temperature Gauge – Detta patenterade system meddelar föraren om däckens temperatur. Mätaren går från Cold till Warm för att slutligen meddela Hot. Då har däcken nått sin maximala greppförmåga och det är dags att höja tempot på banan.
  9. Acceleration Timer – Den interaktiva timern har programmerbara start- 0ch stopphastigheter, vilket gör att förarna kan mäta olika accelerationstest.
  10. Lap Timer – Visar nuvarande, tidigare och bästa varvtider.

Corvette Stingray Coupe anländer till svenska återförsäljare i slutet av 2013.