Civic-Tourer-03

Nya Civic Tourer har utvecklats och designats i Europa, vilket innebär att Hondas europeiska FoU-team har fått leda den kreativa och tekniska designprocessen. Den eleganta och sofistikerade profilen av Civic Tourer äventyrar inte bilens praktiska förmåga. Civic Tourer levererar exceptionell mångsidighet och funktionalitet med klassledande innerutrymmen och en lastvolym på hela 624L (med baksätet uppfällt och upp till insynsskyddet).

Civic Tourer kommer att finnas med antingen 1.6 liters i-DTEC Earth Dreams Technology motorn eller 1,8 i-VTEC motorn med manuell eller automatlåda. Ett helt nytt system introduceras, Adaptive Damper System (ADS) som kommer att bidra till en ökad stabilitet och komfort även under varierande belastning och körförhållanden.

Civic Tourer kommer att byggas i England och kommer att lanseras i Europa i början av 2014.

Funktionalitet och form
När det gäller funktionalitet och form görs ingen kompromiss gällande design eller utrymme.

Huvudprojektledaren för Civic Tourer, Adrian Killham, säger:

-Jag är väldigt stolt över de sportiga, eleganta och dynamiska proportioner som Civic Tourer har, vilket något döljer bilens sanna funktionalitet och mångsidighet. För att uppnå verklig praktisk funktionalitet på en så pass kompakt bil måste man noga överväga hur man gör det mesta av innerutrymmet som i allmänhet också brukar påverka designen. Tack vare Civics smarta plattform hade vi friheten att optimera helheten. Slutresultatet är en bil som har silhuetten av en sportbil.

Civic-Tourer-gallery

Den yttre designen av Civic Tourer är sofistikerad och sportig. Dess unika stil definieras av en kraftig linje som löper kontinuerligt framifrån A till D-stolpen och skapar ett intryck av en flytande taklinje. Utvecklingsteamet bakom Civic Tourer har arbetat på ett helt nytt sätt med bilens exteriör för att leverera en känsla av premium och karaktär. Bakre sidofönstret har utvidgats till att täcka karossens D-stolpe och den bakre dörrens fönsterlinje har höjts med 17mm jämfört med Civic 5-dörrar för att skapa en djärv design och elegant look.

Adrian Killham fortsätter:

-Vid en första anblick sticker Civic Tourer ut till skillnad från en del andra kombibilar som väljer att ha en likriktad design. Hondas nya Civic Tourer har en annan balans och framtoning. Bakom denna sofistikerade och sportiga design finns en dold mångsidighet med smarta funktioner och oöverträffad användbarhet.

Civic Tourer drar nytta av samma layout och unika centralt placerade bränsletank som används i Civic 5-dörrars versionen. Bränsletanken är placerad under framsätena och möjliggör att Civic Tourer kan erbjuda enastående innerutrymmen och Hondas smått magiska säteskonstruktion.

Civic Tourer erbjuder klassledande innerutrymmen i både C-och D-segmentet. Lastutrymmet kommer att kunna rymma två fullstora mountainbikes eller tre stora Samsonite-resväskor med insynsskyddet på plats.

624L bagagevolym (Baksätet uppfällt, upp till fönsterlinjen) 1668L bagagevolym (Baksätet nedfällt, upp till innertaket)

Det finns ett fack som lämpar sig för förvaring av insynsskyddet när detta inte används. Dessutom finns det ytterligare förvaring under golvet i bagageutrymmet vilket gör att högre föremål enkelt kan förvaras där. Lasttröskeln har sänkts med 137mm * jämfört med Civic 5-D för att underlätta lastning.

Hondas Magic Seats levererar fler praktiska utrymmen i Civic Tourer, som möjliggör en rad lösningar av sittplatserna för maximal flexibilitet. Baksätet fälls ner i en enkel rörelse, och lastgolvet i Civic Tourer har höjts i jämförelse med 5-dörrar för att skapa en helt plan yta när sätena är nedfällda.

Baksätets sittdynor kan också fällas upp (biosäten) och underlättar lastning av höga föremål. En 60:40 delning av baksätet erbjuder ännu fler alternativ för att transportera både människor och last och detta ger således ett smidigt och alternativt lastutrymme om utrymmet i bakluckan är begränsat.

Köregenskaper: Avancerad och effektiv teknik
Civic Tourer kommer att finnas med antingen 1.6 i-DTEC Earth Dreams Technology motorn eller 1,8 i-VTEC motorn med manuell respektive automatlåda.

1.6 i-DTEC

1,6 i-DTEC dieselmotorn introducerades först i Civic 5D och nu som nästa modell i CR-V. Motorn är först ut i Hondas Earth Dreams Technology serie som introduceras i Europa.

Filosofin bakom Earth Dreams Technology är att leverera en imponerande balans mellan bränsleekonomi och köregenskaper och detta är verkligen fallet i Civic Tourer.

1,6 i-DTEC motorn består av en cylindertopp i aluminium i ett öppet motorblock och är den lättaste dieselmotorn i sin klass. Den mekaniska friktionen har reducerats till en nivå som motsvarar en bensinmotor. Alla roterande delar har noga optimerats för att minska friktionen och bidra till en utmärkt bränsleekonomi och samtidigt se till att nya Civic Tourer är rolig att köra.

1,6 i-DTEC motorn har utvecklats speciellt för den europeiska marknaden och är precis som Civic Tourer också byggd i England.

Adaptiv Damper System (ADS) Civic Tourer har också ett innovativt Adaptive Damper System. Detta är första gången som ett bakre ”adaptivt dämpningssystem” har införts på en bil i produktion och det finns tre inställningar – komfort, normal och dynamisk – som alla har utvecklats för att öka stabilitet och komfort under varierande belastning och körförhållanden. Detta gör att Civic Tourer känns bekväm på motorvägen, men även stabil och smidig när mer omfattande prestanda krävs.

-Vi tror att många kunder kommer uppskatta fördelarna med denna nya teknik säger huvudprojektledaren Adrian Killham. Säkerhet Precis som i andra Hondabilar var säkerhetsarbetet högt prioriterat vid utvecklingen av Civic Tourer. Särskilt introduktionen av nya avancerade och aktiva säkerhetssystem. Civic Tourer kommer att leverera en hög säkerhetsnivå för såväl förare, passagerare, fotgängare och andra trafikanter i linje med Hondas filosofi ”Säkerhet för alla”.