Chevrolet Sport Coupé 1937 hade som original en 216-motor på 85 hästkrafter som han efter moget övervägande bytt ut mot en 235-motor på 100 friska hästar.

Chevrolet Sport Coupé 1937 hade som original en 216-motor på 85 hästkrafter som han efter moget övervägande bytt ut mot en 235-motor på 100 friska hästar.

När Georg Ringqvist köpte en nedplockad Chevrolet Sport Coupé -37 i ett radhusgarage trodde han att han fick med sig en komplett bil. Men efter en noggrann inventering hemma i det egna garaget insåg han att det saknades massor av delar.
– Det tog åtta år att få fason på bilen, säger han men tillägger att det var värt varje minut.

När han ger sig ut på en tur med sin läckert silverglänsande sportkupé vänder sig folk efter honom och pekar finger. Men den enorma uppståndelsen som den vackra karossen väcker är absolut ingenting som stör, tvärtom.

– Det är kul med uppmärksamhet. Och sen är det aldrig någon tutar ilsket om de tycker att jag kör för sakta, säger han med ett leende när han stiger ut ur en bil som för bara några år sedan var utspridd i olika kartonger.

För Georg Ringqvist, som tidigare renoverat en Chevrolet -39, är det en härlig känsla att få återställa äldre och nästintill skrotfärdiga bilar till så gott som nyskick. Men han tillägger att just den här modellen innebar betydligt mer arbete än han förväntat sig, även om det hela började bra.

När Georg Ringqvist köpte bilen var den papperslös, men så vitt han vet kommer den ursprungligen från Danmark. Någon gång på 1960-talet dök den upp på ett bilskrot i Småland.

När Georg Ringqvist köpte bilen var den papperslös, men så vitt han vet kommer den ursprungligen från Danmark. Någon gång på 1960-talet dök den upp på ett bilskrot i Småland.

– Min fru brukar vara skeptisk till mina bilaffärer. Men den här gången tyckte hon att mitt nyförvärv såg ovanligt skaplig ut, så jag var övertygad om att det skulle gå snabbt att få den körbar.

Svärmorsluckan i dåligt skick
När han kom hem och började plocka upp delarna upptäckte att det bland annat saknades golv, rattstång samtidigt som sätena var i riktigt dåligt skick. Efter att ha byggt en ställning som karossen sattes upp i började han med att tillverka ett nytt golv för att få stabilitet i bilen.

– En av bakskärmarna hade blivit överkörd och var helt platt, så det var en del jobb med att rikta skärmarna, säger han och tillägger att han hade tur i oturen eftersom en kompis höll på med ett liknande projekt.

När kompisens projekt stannade av fick Georg tillgång till massor av delar som gjorde att han slapp leta på veteranmarknader och i annonser.

– Men det blev ändå en hel del inköp från USA, där det finns en stor och fungerande andrahandsmarknad, säger han och tillägger att efter att skärmarna var klara tog han sig an aktern på bilen som popnitades ihop.

BV-Chevrolet-1937-15

Den karaktäristiska svärmorsluckan var i samma bedrövliga skick som resten av bilen och där fick han sy om sätet på samma sätt som stolarna inne i bilen.
Även om ambitionen har varit att återställa bilen till originalskick har han valt att göra vissa avsteg. Eftersom bilen helt saknade elsystem passade han på att installera ett 12-voltsystem för att få bättre lyse.

– Jag tycker inte att bilarna ska stå och samla damm hemma. Jag vill använda dem så mycket som möjligt, och då tyckte jag att det var bra att satsa på belysningen, säger han och tillägger att han även installerat en temperaturmätare för att kunna hålla koll på motorn.

Vakuumstyrda vindrutertorkare
Bilen hade som original en 216-motor på 85 hästkrafter som han efter moget övervägande bytt ut mot en 235-motor på 100 friska hästar. Utbytesmotorn i sin tur består av delar från flera andra motorer för att hålla nere kostnaderna.

Däremot är både växellådan och bakaxeln original liksom trumbromsarna, som dock renoverats och kompletterats med nya bromsrör.

BV-Chevrolet-1937

Många tror att de tonade rutorna är ett avsteg från originalet, men faktum är att de har exakt samma toningsgrad som när bilen lämnade fabriken. En annan kul detalj är att det som original i den här bilen fanns en träbräda under innetaket som var avsedd för att montera högtalare i, trots att det saknades radiomottagare.

Radio var high-tech på 30-talet, så mycket tyder på att bilens första ägare var teknikintresserad och så pass framåtsynt att han insåg att det var en bra idé att beställa en bil som kunde klara framtidens krav.

– Men i denna bilen monterades det sannolikt aldrig någon ljudanläggning, säger Georg Ringqvist som försökt forska i bilens historia.

När han köpte den var den papperslös men så vitt han vet kommer den ursprungligen från Danmark. Någon gång på 1960-talet dök den upp på ett bilskrot i Småland, där en bilentusiast från Norrköping köpte det som fanns kvar av bilen. Under de kommande decennierna bytte bilen ägare ett antal gånger innan Georg Ringqvist köpte den 1998.

– Jag fick göra en ursprungskontroll genom MHRF och därefter en registreringsbesiktning för att få ut nummerplåtarna, säger han och tillägger att som ny var bilen lackerad i svart solid färg men fick senare en mörkgrön solid lack.

BV-Chevrolet-1937-9

– Själv tycker jag att modellen passar bäst i silvermetallic, säger Georg Ringqvist som konstaterar att bilen är en äkta sommarbil.

Frånvaron av ett värmepaket, som var dyrbar extrautrustning 1937, gör att bilen kommer bäst till sin rätt när solen gassar. Men skulle det börja regna spelar det inte så stor roll eftersom det finns vakuumstyrda vindrutertorkare som sveper rent den tudelade vindrutan.

Instrumenteringen är enkel men funktionell där handgasen är en uppskattad komfortdetalj vid längre körningar. Denna fungerar ungefär på samma sätt som en farthållare med den skillnaden att den fortsätter att gasa även om föraren bromsar.

Med bladfjädring fram och bak är dock inte vägegenskaperna de bästa samtidigt som bilen har kvar sitt originalmonterade enkrets bromssystem, som i sig skänker lite extra spänning på färden.

– Bilen ser ut som en sportbil, men denna glider man helst fram med i ett mycket lugnt tempo, säger han och tillägger att det är något som brukar uppskattas av framförallt den passagerare som åker med i svärmorsluckan längst bak.

Fakta

  • Modell: Chevrolet Sport Coupé 1937
  • Motor: 235-motor, 6 cylindrar med toppventiler, 200 hk
  • Chassi: Lådram med bladfjädring, 1-krets bromssystem
  • Glas: Tonade glas enligt original­specifikation
  • Elsystem: Ombyggt från 6 volt till 12 volt
  • Tankvolym: 40 liter, 95 oktan
  • Tjänstevikt: 1350 kilo
  • Längd: 4,60 meter
  • Bredd: 1,82 meter
  • Godkänd för antal personer: Två i kupén och en i svärmorsluckan

Text & Foto: Peter Fredriksson