Originalbilen som Stroemlinern är byggd på är från 1938. Från början var det en Ford Tudor Spec M/82A som var tillverkad i USA men monterad i Danmark.

Originalbilen som Stroemlinern är byggd på är från 1938. Från början var det en Ford Tudor Spec M/82A som var tillverkad i USA men monterad i Danmark.

Vart Carl-Axel ”Heavy” Strömer än åker med sin egen­händigt byggda Stroemliner med tillhörande Dreamliner uppstår det folksamlingar. Ekipaget har vunnit i stort alla utmärkelser som går att vinna.

Det är ingen överdrift att påstå att bilen och husvagnen saknar motstycke, båda är designade av Allan Bergman som fick uppdraget av Carl-Axel Strömer när han ville bygga en riktigt häftig rod.

– Allan Bergman har en fenomenal blick för design och form, men själv kan jag inte teckna. Däremot har jag en massa idéer och envisheten att förverkliga dem, säger han när han tar ut ekipaget på en kortare tur på Vikbolandet utanför Norrköping.

Här har han sin verkstad där han tillbringar större delen av den vakna tiden med att bygga, bygga om och modifiera bilar efter eget huvud.

Under huven på den läckra svarta bilen morrar en Chevrolet 350:a diskret, men det saknas knappast fartresurser för att kunna åka ifrån det mesta på våra vägar.

Nu är det dock sällan som bilen rullar på egen hand, utan istället har husvagnen blivit en naturlig följeslagare.

– Jag åker runt mycket på bilträffar både i Sverige och i andra länder. Och det här med att sova i tält börjar jag bli lite för gammal för, säger han.

Husvagnen byggd på Cabby
Att ha en tung husvagn på släp innebär natur­ligtvis ett helt annat körsätt, vilket är på både gott och ont. Det går inte att gasa lika friskt, men å andra sidan finns det för­delar med att glida fram i ett makligare tempo.

Carl-Axel Strömer med Stroemliner (bilen) ch tillhörande Dreamliner (husvagnen). Båda är designade av Allan Bergman.

Carl-Axel Strömer med Stroemliner (bilen) och tillhörande Dreamliner (husvagnen). Båda är designade av Allan Bergman.

BV-Heavy-4

Chassit till husvagnen kommer från en gammal Cabby Nova 1974 som helt blåsts ut på sitt innehåll. Kvar från originalet är i stort sett bara ramen och bromsarna.
Jobbet tog tre år och cirka 3 000 timmar, men så blev också resultatet över förväntan.

”Ett äldre bombflygplan”
I dag finns här förutom en barhörna även väsentligheter som kylskåp och brännvinspump, där den törstige med ett fingertryck enkelt kan fylla på sitt glas.

– Ett mycket uppskattat och väl använt tillbehör, säger Carl-Axel Strömer som menar att de stora öppna glasytorna i hela husvagnen ger en känsla av att befinna sig i ett äldre bomflygplan.

Originalbilen som Stroemlinern är byggd på är från 1938 och därmed betydligt äldre än dess ägare. Från början var det en Ford Tudor Spec M/82A som var tillverkad i USA men monterad i Danmark.

Bilen fraktades hem till verkstaden och sen var det bara att börja kapa, svetsa och handknacka plåt för att få fram formerna som Allan Bergman tagit fram.

BV-Heavy-13

BV-Heavy-11

– Egentligen ska man inte räkna efter hur många timmar som går till ett projekt i den här skalan. Men när det gäller bilen handlade det nog om cirka 4 000 timmar fördelade på fyra år, säger han när han demonstrerar finesserna.

Tack vare den hydrauliska fjädringen går det att röra bilen i alla ledder, det vill säga fram-bak och sida-sida. Att kunna hissa upp bilen på tre hjul imponerar alltid och är viktigt i utställningssammanhang.

– Men detta är inte en bil som jag fraktar med släp till utställningarna. Den är byggd för att användas och hittills har jag kört 6 500 mil under tio säsonger, säger han.

Folk lägger märke till bilen
Under huven sitter ingen Ford-motor utan här handlar det istället om Chevrolets 350-motor från 1976 som är helt standard.

Avgassystemet består av rostfria Ferritasrör som låter motorn andas utan att bullernivåerna skjuter i taket.

BV-Heavy-16

BV-Heavy-18

Med den extrema designen behövs det inga raka rör för att folk ska lägga märke till bil­en, konstaterar Carl-Axel Strömer.

Att ta sig in bakom ratten är dock inget som är gjort i en handvändning. Den breda tröskellådan som man absolut inte får sätta sin fot på gör att det krävs en del teknik för att komma på plats.

Ljudanläggning och finesser
Ryggstädet är vinklat mer än vanligt, vilket beror på att Carl-Axel Strömer har problem med en gammal ryggskada som gör det svårt för honom att åka längre sträckor i en vanlig bil. Här lutar dock stolen 45 grader vilket avlastar ryggkotorna.

– Jag har sträckkört ända ned till Österrike utan att få problem. När jag kör med min bruksbil, en Volvo 745, räcker det med ett par mil för att jag ska bli så stel att jag inte kan ta mig ur bilen, säger han.

Som sig bör har Stroemlinern inte bara en rejäl ljudanläggning utan även finesser som backkamera och GPS, vilket var high-tech när bilen byggdes för tio år sedan. GPS-­systemet kostade närmare 30 000 kronor på den tiden och baserades på CD-skivor, men i dag är anläggningen mest en kuriositet.

Sponsorerna

  • Blomqvist Sadelmakeri, Rockneby
  • Lindroth & Lindqvist Billackering, Norrköping
  • OCL Brorsson fälgar, Norrköping
  • Landbloms Gummiverkstad, Norrköping
  • Ferrita avgassystem, Köping
  • Kenwood stereo, Norrköping
  • Bra Ljud i bil, Norrköping
  • Karstorp Bildemontering, Norrköping
  • Tabor Hiflex, Norrköping
  • Norrköping Handelsstål, Norrköping
  • Allan Bergman design, Kälarna

Text & Foto: Peter Fredriksson