BV-Bosse-bildoktorn-3

Bosse Andersson blev känd för den breda allmänheten genom tv­programmet Bosse Bildoktorn. I dag är han en flitigt anlitad föreläsare och författare som har massor av strängar på sin lyra. Det fullspäckade schemat till trots känner han sig inte det minsta stressad.
– Jag försöker göra som hundarna, det vill säga leva i nuet och strunta i alla bekymmer, säger han glatt.

Under det senaste året har han ägnat en hel del tid åt att skriva klart sin 16:e bok som den här gången kommer att handla om svenska whiskydestillerier. Bokens titel är ”Den svenska whiskyresan” och ska släppas i samband med Bokmässan i Göteborg i september.

– För att locka besökarna till min monter blir det så klart även whiskyprovning. Det brukar gå hem hos åhörarna, säger han med glimten i ögat innan han tar sats och börjar berätta utförligt om whiskyns undergörande egenskaper.

Som alltid när det gäller Bosse Anderssons utläggningar kommer han ofta in på sidospår som utvecklar sig i en mängd olika riktningar, vilket han villigt erkänner.

– Men jag brukar alltid få ihop tråden på något sätt, säger han och glider in på det här med stressen och det höga tempot i samhället.

Ta tillvara på varje minut
Med ett antal avstannade projekt i det egna garaget, där framförallt hans drömbygge Andersson Healy Concept, som består av en breddad kaross från en Austin Healy 3000 -59 med en rak sexa från Jaguar, finns som ett dåligt samvete borde han känna sig stressad över att tiden inte räcker till.

– Men jag har kommit fram till att jag är bara lycklig om jag inte tänker på tiden som ett problem. Det finns ingen mening att deppa för att man inte hinner med allt. Det enda som är viktigt är att ta tillvara på varje vaken minut, säger han och kommer osökt in på de egna försöken att bygga om en gammal hundkoja till elbil, planerna på att bygga ett varmgarage som klarar sig utan uppvärmning, att modifiera den egna smörjgropen och att skriva nya böcker.

BV-Bosse-bildoktorn-1

Vid sidan om alla dessa projekt är han även besiktningsman på SFRO som är Svenska Fordonsbyggares Riksorganisation. Hit kommer glada hemmabyggare för att få sina alster granskade och godkända innan de kör vidare till SBP som fäller det slutliga avgörandet.

– Besiktningarna sker hemma hos mig, jag har ju ett stort garage med all tänkbar utrustning, säger han och tillägger att det är A och O att hålla god ordning på verktygen, muttrarna och skruvarna.

Att ha många järn i elden har länge varit vardagsmat för Bosse Andersson som inte bara jobbat som bil­mekaniker och fordonslärare. Parallellt med arbetet på verkstadsgolvet började han skriva och fotografera både för tidningar och senare egna böcker.

I den digra produktionen märks allt från ett tiotal läroböcker som riktar sig till blivande bilmekaniker till mer personligt färgade porträtt av bilar och människor han mött.

– Sen var jag även spökskrivare åt Volvo, de behövde hjälp med en bok om chassin på 80-talet. Men den är det nog bara jag som känner till, säger han med ett skratt.

Riksomfattande succé
I slutet av 80-talet snurrade det på så bra med skriv­jobben att han och hustrun Monica tillsammans bestämde sig för att starta ett gemensamt aktiebolag vid sidan om sina vanliga jobb. Uppdragen började ramla in med sådan regelbundenhet att efter tio år blev de heltidsanställda i det egna bolaget. I dag sköter Monica allt det administrativa och ekonomin medan Bosse står för den utåtriktade verksamheten.

När Bildoktorn lanserades 1996 i radion anade ingen att frågeprogrammet skulle bli en riksomfattande succé. Men snart upptäckte SVT den egensinnige mekanikern med minst sagt udda lösningar på vanliga problem och gav honom bästa sändningstid på tv. Efter tre säsonger med höga tittarsiffror bestämde sig dock ledningen för att programmet inte passade in i det nya konceptet, vilket gjorde att det lades ned.

– Visst var det kul att använda sig av tv som media istället för radio. Dels är det enklare att förklara och visa hur man åtgärdar olika problem. Men sen har ju tv en större publik, säger han men tillägger att han fortfarande sänder i radio.

BV-Bosse-bildoktorn-6

En erfarenhet som han dragit av de hundratusentals frågor som lyssnarna och tittarna ställt till honom är att många bilägare inte alltid förstår att det kan vara svårt och tidsödande för verkstäderna att identifiera problem. Eftersom tidsödande felsökningar innebär att man måste debitera kunden en högre avgift väljer många verkstäder att byta istället för att laga.

– Det här är tyvärr en utveckling som accelererat i takt med att bilarna blir allt mer komplicerade, säger han och tillägger att hans senaste nyförvärv, en läcker gräddvit nytillverkad Morgan, är ett utmärkt exempel på hur bilar borde vara konstruerade.

Den har bara en dator till skillnad mot de hundratals datorer som finns i moderna bilar samtidigt som konstruktionen är så enkel att vem som helst kan förstå hur saker och ting hänger ihop.

– Sen är den dessutom världens minst miljöskadliga bil, enligt forskare på universitet i Cardiff, där både utsläppen vid tillverkningen, körningen och skrotningen räknades in. I stort sett allt är återvinningsbart samtidigt som den 800 kilo lätta konstruktionen nöjer sig med en halvliter per mil. Släng dig i väggen Prius.

Bosse Bildoktor

  • Drömbil: Mitt avstannade hemmabygge AHC. Om fem år kanske den är klar.
  • Världens bästa bilar: Citroën 2CV – enkel och genial. Less is more. Bentley Continental – 63. Högre kvalitet än så finns inte.
  • Sämsta (och fulaste) bilen: Excalibur. Hur kunde jänkarna göra en så hemsk kopia av Mercedes SSK -27?

Text & Foto: Peter Fredriksson