KR106_KR108_Action

Nästa generations professionella racingdäck överför effektivare kraften från motorcykeln till banan och vägen.

Dunlop låter idag meddela att företaget lanserar två nya uppsättningar däck som utformats särskilt för banracingförare; KR106/108 och Sportmax D212 GP Pro. Dunlops nya däck har utvecklats av ett globalt ingenjörsteam från Europa, Japan och Nordamerika som lyckats förena all sin kunskap och teknologi i de nya produkterna. Båda däcken är premiumdäck, det ena riktar sig till banracingförare och det andra till de som kör på bana regelbundet. De har utformats för att leverera den hastighet, det väggrepp och de prestanda som kännetecknar professionella racingdäck.

D212 GP Pro ersätter Dunlops D211 GP som bidrog till att revolutionera marknaden för ultraprestandadäck för motorcyklar de senaste åren. Både D212 GP Pro och KR106/108:s har sin styrka i att du kan välja den gummiblandning som passar just dina behov.

Dunlop deltar i mer än 140 olika mästerskap globalt och har rönt stora framgångar. D212 GP Pro har vunnit många tävlingar under 2012 som Isle of Man TT Superstock, IDM Supersport Championship, Australienska Supersport, AlpeAdria Superstock och Southern 100. Dunlop vinner sina mästerskap tack vare att D212 GP Pro och KR106/108 utvecklats under banracingförhållanden och nu kan samtliga banracingförare, amatörer och hyper-sportfans få ta del av Dunlops framgångsrika teknologi.

Även om däcken tagits fram vart och ett för sig, använder sig båda av Dunlops avancerade “Race to road ”-teknologier, den revolutionerande NTEC-tryckjusteringsfunktionen. NTEC är ett radiellt lager med flera vinklade bälten täckta av ett kontinuerligt skarvlöst (JLB) bandage för att kontrollera däckets utvidgning och internbelastning och samtidigt skapa en väldigt stabilt skulderparti., vilket medför att föraren kan optimera däckets uppträdande på bana genom att på ett säkert sätt sänka lufttrycket i däcket . “Tack vare den andra generationens innovativa NTEC-system kan förarna sänka däcktrycket och få optimalt väggrepp under racingförhållanden”, säger Sharon Antonaros, VD för Dunlop Motorcycle EMEA. “På bana kan trycket sjunka till så lite som 1,0 bar på bakdäcket!” Ett lägre däcktryck betyder större yta mot underlaget och bättre väggrepp och friktion.

Dunlops nya Multi-Tread Compound-teknik ingår i båda högprestandaprodukterna där den centrala gummiblandningen ger förbättrad broms-, väggrepps- och stabilisationseffekt i upprättstående position medan sidogummiblandningen ger bra väggrepp vid kurvtagning. JointLessBelt (JLB) -tekniken ger bättre stabilitet vid raka inbromsningar och stabilitet vid höga farter. “Vi har också tagit fram en helt ny framdäckskonstruktion som ska stabilisera sidväggarna”, säger Patrice Omont, forskningschef vid Dunlop Motorcycle and Motorsport. “Förutom en förbättrad väghållning, är det idealiskt för snabba svängar och korrekta spårval även vid extrema lutningar”.

Med Jointless Treadstrip-winding-tekniken kan olika gummiblandningar placeras exakt på däcket, vilket ger fördelar vad gäller livslängd, slitstyrka, väggrepp från däckets mitt till skuldra samt stabilitet vid höga hastigheter.

“KR106 och KR108 är premium-racingdäck som tagits fram särskilt för tävlingsbanan”, tillägger Antonaros “Och även om det nya D212 GP Pro är ett äkta racingdäck, är det också godkänt för vanlig väg och för dig som vanlig mc-förare. Båda har utvecklats för att vinna tävlingar runt om i världen, både på allvar och för lek.”