Idyllen Fluren, en oas mitt i hälsingeskogen. Här finns det mesta före den som vill blicka tillbaka i tiden.

Idyllen Fluren, en oas mitt i hälsingeskogen. Här finns det mesta före den som vill blicka tillbaka i tiden.

Tor Wådell och hans hustru Katarina har ruskat liv i den lilla byn Fluren. Där, mitt i hälsingeskogen, ett par mil från Järvsö, har paret renoverat och byggt för att återskapa och bevara historien. I en av byggnaderna finns en imponerande samling bilar, en begivenhet för alla nostalgiker.

Mitt i hälsingeskogen ligger byn Fluren. Några mil utanför Järvsö, mot Harsa, hittar vi den lilla idyllen. Här har det en gång i världen sprudlat av liv, från 1920-talet och drygt 20 år framåt var det som mest aktivitet, med byns sågverk som den självklara mittpunkten. Men med tiden försvann folket från byn, kvar blev några hus som sommarstugor, men flera av byggnaderna lämnades åt sitt öde.

Men så klev Tor och Katarina Wådell in i bilden och sakta men säkert har byn fått liv igen. En diger uppgift, som krävt massor av möda, tid och pengar, men med rötterna i Flurens mylla så var det ett enkelt val för Tor.

Att bevara historien har varit och är drivkraften. Och det är sannerligen ingen överdrift. I samma stund man kliver ut ur bilen känner man historiens vingslag. Där står den gamla bensinmacken från 30-talet, med en handdriven bensinpump av 1925-års modell, en så kallad vici-pump, i förgrunden. Macken har tidigare stått efter gamla riksväg-13 vid Furuvik, och den flyttades till Fluren 2005.

Flurens verkliga begivenheter är bilparken. Veteranbilar på rad.

Flurens verkliga begivenheter är bilparken. Veteranbilar på rad.

Innanför dörren på macken får man en historia berättad bara genom att studera inredningen. Så här såg det ut då det begav sig. Smörjoljor med tillhörande plåtkannor, glödlampsställ, glasdisken med den typiska kassaapparaten, ja, allt finns och lite till. Och så doften. Den speciella som egentligen inte går att urskilja men som ändå är lätt att känna igen.

Imponerande bilsamling
Den stora begivenheten hos Tor Wådell är nog ändå bilarna. En imponerande samling minst sagt. Eller vad sägs om T-Ford anno 1926, T-Ford med flak från 1925, Chevrolet Sedan från 1929, Packard Six
Touring Sedan från 1938, Buick Super

Eight av 1947 års modell, en Volvo PV-444 från 1947 samt en Volvo Duett televerksbil från 1966.

Bilarna har han hittat via annonser och tips. Samlingen har nu inte kommit till bara av en slump, nej, här finns en tanke bakom. Det som köps in ska ha någon anknytning till skogsbygderna. Det enda problemet sett till det var köpet av Packard-bilen.

– Sådana bilar fanns ju inte förr i de här trakterna. Men en dåtidens storföretagare från Edsbyn körde omkring i en Packard och han besökte byarna lite då och då, där hittade jag kopplingen till skogen. Lite långsökt kanske, men rätt kul ändå, säger Tor.

Speciella historier
Var och en av bilarna i Tors garage har sin speciella historia. Som Volvon av modell PV-444 till exempel. De första bilarna av den modellen levererades 1947 och just den Tor är ägare av tillhör den allra första tillverkningsserien. Den har tillverkningsnummer 237. Det första konstruktionsteamet bestod av sex konstruktörer, som så småningom utökades till det dubbla. Inte helt optimalt skulle det visa sig.

– Det är en del misstag som gjorts. Bland annat så går veven för sidorutan och dörrhandtaget i varandra vilket gör det väldigt besvärligt när man ska öppna rutan. Så att vara för många som är med och utformar en bil är inte särskilt lyckat. Men misstagen är ju lite av charmen också, säger Tor.

T-Ford Pickup 1925.

T-Ford Pickup 1925.

När vi ändå är inne på Volvo så måste den brandgula duetten från 1966 få ett hedersomnämnande. Den så berömda televerks­bilen som många av oss sett fara omkring på byvägarna. Den som finns i Fluren har en gång rullat i Borlängetrakten. 1990 lät Televerket renovera bilen hos Volvo Personvagnar. Bilen försågs då med all utrustning som brukade finnas i en televerksbil, från stege på taket till stolpskor, hjälmar, verktyg, varningsskyltar och telefontråd. Varje bil hade till och med telefoner för utbyte. Sedan 2005 är duettens hemvist Fluren.

Tors tanke från början var att själv köpa in renoveringsobjekt och på egen hand färdig­ställa dem. Men efter första inköpet ändrade han uppfattning.

– Min pappa hade en Plymouth 1936 och för 20 år sedan så köpte jag en som jag tänkte fixa till. Men det blev inte så mycket av det, jag hade inte tid helt enkelt och heller inte tillräckligt med kunnande. Så jag lämnade in den till personer som verkligen vet hur det går till och sedan sålde jag bilen. Efter det köper jag bara färdigrenoverade bilar, säger Tor.

T-Ford Touring 1926.

T-Ford Touring 1926.

Och visst finns det folk som kan sin sak när det gäller att renovera gamla bilar. Det är T-Forden från 1925 ett tydligt bevis på. Det är en modell med flak, dåtidens pick-up, en bil för handelsresande. Den är byggd helt efter originalritningar från USA av Sture Lundin från Harmånger, Hälsingland, tillsammans med förre ägaren Håkan Lindkvist från Jättendal.

Stolt ägare bevarar historien
De bilar som Tor har i sin ägo är han mäkta stolt över. Och samlingen är komplett nu menar han. Nåja, inte helt, för det kommer ytter­ligare en bil så småningom, en Volvo 144 från 1970. Den köptes ny den andra september 1970 av Katarina Wådells pappa, Hugo Peterson i Falun. Den har funnits på Fluren sedan början av 90-talet och ska nu genomgå en komplett renovering. När den åter ställs på plats är den över 40 år och har varit i samma släkts ägo under alla år.

Bevara historien var det. Den delen prutar man inte på i byn Fluren.

Packard Six Touring 1938.

Packard Six Touring 1938.

Bilfakta

  • T-Ford Touring 1926: En femsitsig modell, som vi i dag skulle kalla cabriolet. Tjänste­vikten är 960 kg. Motorn är fyrcylindrig med sidventiler. Cylindervolymen är 2,9 liter och kompressionen 4,0. Den har en effekt på 20 hk SAE. Bilen har elstart. Bilen kom till Fluren 2005
  • T-Ford-pickup av årsmodell 1925: Den har bara två växlar framåt, hel- och halvfart. Den är avsedd för en handelsresande och har en så kallad försäljningsbox på flaket, byggd enligt originalritningar från USA. Bilen kom till Fluren 2007.
  • Chevrolet Sedan 1929: Femsitsig med fyra dörrar. Tjänstevikten är 1 360 kg. Motorn är sexcylindrig med 3,2 liters cylindervolym och toppventiler. Effekten är 46 hk SAE. Växellådan är 3-växlad och osynkroniserad. Bilen kom till Fluren 2005.
  • Packard Six  Touring Sedan 1938: Den är femsitsig med fyra dörrar. Motorn är sex­cylindrig med sidventiler. Cylindervolymen är 4,0 liter och kompressionen 6,5. Den har en effekt på 54 hk SAE. Växellådan är tre­växlad med synkronisering på de två högsta växlarna. Tjänstevikten är 1 690 kg. Bilen kom till Fluren 2006.
  • Buick Super Eight 1947: Bilen är 5,2 meter lång och över två meter bred. Den väger nära två ton. Motorn är en rak åtta och kräver därför en lång motorhuv. Den har auto­matchoke, elstart styrd från gas­­pedalen, rattväxel, synkroniserad växellåda, värmesystem och inbyggd radio. Bilen kom till Fluren 2008.
  • Volvo PV-444 1947: Den har rak fyrcylind­rig toppventilsmotor. Cylindervolym: 1 414 cm³. Den har en effekt på 40 hk. Den är 4,37 meter lång, 1,50 meter bred och väger 995 kilo. Växelådan är 3-växlad manuell. Den kom till Fluren 2008.
  • Volvo Duett, Televerksbil 1966: Den har ett rymligt lastutrymme, inrett med många lådfack, och dubbla bakdörrar. Motorn är fyrcylindrig med toppventiler. Cylinder­volymen är 1,8 liter och kompressionen 8,5. Den har en effekt på 68 hk DIN eller 75 hk SAE. Växel­lådan är helsynkroniserad med tre växlar. Tjänstevikten är 1 300 kg. Den kom till Fluren 2005.

Text & Foto: Ove Hansen