head_BV-Willys-Overland-2

Snacka om att åldras med värdighet tillsammans. Pensionerade åkeri­ägaren Gunnar Olofsson i Möljeryd har fortfarande kvar sin första bil som han köpte 1947. I dag är hans Willys Overland 77 från 1936 i samma fina skick som dess ägare.

Handen på hjärtat. Visst hade det väl varit kul ifall du fortfarande haft kvar din första egna bil? Gunnar Olofsson tillhör det fåtal som aldrig sålde sin bil vidare. Idag är den i stort sett i samma skick som när han köpte den.

– Från början hade jag inte en tanke på att köpa en Willys. Istället hade jag i stort sett bestämt sig för en fräsch DKW från 1939, säger han men tillägger att samtidigt deklarerade hans faster att hon kunde tänka sig att sälja sin knappt inkörda Willys Overland 77 av årsmodell -36 till honom. Blott 18 år gammal slog han till och blev ägare till en fräsch och fin bil som stått oanvänd under hela kriget.

BV-Willys-Overland-9a

– Jag gav 3 600 kronor för den och mot­svarande nybilspris var 4 000 kronor, säger han när han visar upp sin bil hemma i gara­get utanför Ronneby.

Använts flitigt
Den vackert blålackerade Willysen är väl bevarad och ser nästan ut som om den kom direkt från fabriken. Under huven finns det en omsorgsfullt servad och underhållen sidventilare som inte har en tillstymmelse till oljefläckar.

Och inne i kupén inbjuder de väl stoppade sätena som är klädda med brun plysch till långa och avkopplande mil bakom ratten.

Tvärtemot vad många tror så har bilen använts ganska flitigt under åren eftersom mätarställningen visar drygt 10 000 mil.

– Den första tiden fick bilen dock stå still ganska mycket eftersom jag hade cykelavstånd till jobbet. Då blev det nog inte mer än ett tjugotal mil körda. Men sen fick jag ett nytt jobb som sågare ute i skogen och då blev det till att pendla två mil. Eftersom vi inte hade någon rastbod var det bilen som gällde som uppehållsplats när det var dags för fika, säger Gunnar Olofsson som minns med fasa hur arbetskompisarna både spillde kaffe och smulor på de plyschförsedda sätena.

BV-Willys-Overland-5a

De fula fläckarna gick inte att få bort hur han än försökte vilket gjorde att han för några år sedan lät klä om hela inredningen med originalmaterial.

– Det är en fantastisk bil att köra, säger han men tillägger att han aldrig låtit den stå utomhus en enda natt under alla år.

– När jag fick jobb på Volvo i Olofström innebar det att vi sov över där i veckorna. Då köpte jag mig istället en VW -51 för att kunna ta mig hem på helgerna.

Lönar sig att hålla ordning
Den omsorgsfyllda vårdnaden i kombination med att han lät blymönja hela bilen i samband med köpet kan vara en orsak till att det aldrig funnits en enda rostfläck.

BV-Willys-Overland-6

Under årens lopp har han inte heller behövt lägga ut speciellt mycket pengar på att hålla bilen rullande. År 1952 investerade han i två nya Goodyeardäck för bakhjulen och sen dröjde det ända till slutet av 50-talet innan även framhjulen fick en ny uppsättning däck.

När bilen var besiktningspliktig körde han alltid ifrån Bilprovningen med ett stort leende på läpparna. För hur noga de nitiska besiktningsmännen än letade så fann de aldrig något att anmärka på bilen.

– Det lönar sig att hålla ordning på grejerna, konstaterar Gunnar Olofsson som berättar att ett avsteg från originalet är att han eftermonterat ett värmesystem i bilen. Det blev helt enkelt för jobbigt att gnugga bort isen på insidan av framrutorna med en saltpåse på vintrarna.

BV-Willys-Overland-5b

Willys Overland

  • De flesta förknippar namnet Willys med den klassiska jeepen som bland annat användes av amerikanska militärer under andra världskriget. Men företagets historia började redan 1907 när John N. Willys köpte biltillverkaren Overland och döpte om företaget till Willys-Overland Co.
  • Den ekonomiska depressionen på 1930-talet drabbade företaget hårt och företaget rekonstruerades. När man återupptog produktionen 1933 fanns det bara en enda modell i utbudet, Willys 77. Denna tillverkades fram till andra världs­krigets utbrott när produktionen helt kom att inriktas på de stora beställningarna av jeepar.

Text & Foto: Peter Fredriksson