Med suffletten uppfälld går det att använda bilen året om.

Med suffletten uppfälld går det att använda bilen året om.

När den antikvita DKW F12 Roadstern såldes av Lennart Laurins bilfirma i Ronneby var det många som kastade trånande blickar efter den. Under åren rullade bilen knappt 4.000 mil innan nuvarande ägaren Jan Dock stolt kunde registrera den i sitt eget namn.

Det var knappast något idealiskt väder för en bil försedd med en sufflett när DKWn inregistrera­des den 1 januari 1965. Men tack vare det ombonade taket kunde ändå köpman Gösta Engström ta ut bilen som kom att röna stor uppmärksamhet i Ronneby. Inte nog med att det var en fyrsitsig cabriolet med en läcker färg. Den hade även en varv­villig tre­cylindrig tvåtaktsmotor som kunde köra ifrån det mesta på de svenska vägarna.
Gösta Engström tillhörde dock inte fortkörarna utan använde bara bilen för korta­re turer till sin sommarstuga på Ekenäs.

DKW F12 Roadster.

DKW F12 Roadster.

När bilen såldes till Sven Erik Andersson 1977 var mätarställningen endast 3.800 mil och under de kommande åren användes den bara sporadiskt, bland annat i samband med studentexamen och andra högtider.

– Jag hade sett bilen vid flera tillfällen och frågade Sven Erik Anderson om han ville sälja den. Eftersom han inte hade några arvingar bestämde han sig efter en månads betänketid att sälja den till mig, säger nuvarande ägaren Jan Dock som i april 1997 kunde titulera sig DKW-ägare.

Bara en vecka efter ägarbytet passade han på att ställa ut bilen på Bellevue Bike & cars Show där den överraskande kammade hem andra priset bland de övriga 60-talarna.

Den 45 hästar starka tvåtaktsmotorn kunde driva upp ekipaget i 135 kilometer i timmen.

Den 45 hästar starka tvåtaktsmotorn kunde driva upp ekipaget i 135 kilometer i timmen.

– Med tanke på att de flesta av utställarna hade med sig amerikanska bilar och var försedda med brylcreme i håret var det kul att en tysk bil kunde hävda sig. Då bestämde jag mig för att satsa på att återställa bilen i nyskick, säger Jan Dock som möttes av en totalt oförstående omgivning. Grannar, vänner och inte minst frun menade att bilen redan var i så gott skick som den någonsin kunde bli. Men Jan stod på sig och börja­de montera ner bilen bit för bit, skruv för skruv.

Renoveringen började
Snart fylldes källaren hemma i villan med allsköns bildelar. Tack vare att karossen och chassit inte hade några nämnvärda rost­skador gick arbetet relativt friktionsfritt.

Motorn revs ner och förseddes med bland annat nya vevaxellager och nya kopplings­lameller. När bilen ändå var nedplockad passade han på att beställa ett nytt avgassystem från Danmark. För att göra bilen behagligare att åka i byttes diagonaldäcken som suttit på bilen sedan den var ny ut mot modernare radialdäck.

Karossen och chassit lämnades bort för blästring och lackering hos en firma. För att lättare upptäcka framtida rostangrepp är bilen idag undertill lackerad i samma färg som ovansidan, vilket föranlett en del bitska kommenterar att bilen är felvänd eftersom den vackraste sidan är nedåt. Minst lika vacker är den nytillverkade suffletten som är sydd helt enligt originalet hos ett bilsadelmakeri i Nyköping.

Den nytillverkade suffletten manövreras med en hel del handkraft och fingertoppskänsla.

Den nytillverkade suffletten manövreras med en hel del handkraft och fingertoppskänsla.

– Vissa delar var dock svårt att finna. Bland annat skulle jag vilja ha en ny gummidamask runt fläkten, men någon sådan har jag inte hittat. Samma sak gäller originalvattenslangar och kofångare. Men på sikt hoppas jag hitta dessa delarna på någon marknad eller Internet.

– Det finns nog inte en enda detalj som jag inte haft isär. Visst tog det en hel del tid, men jag tycker att det var värt varenda timme, säger han när han rullar ut DKWn i solen. Trots att den stått still länge startar den på första försöket och lämnar ett moln av blå rök bakom sig på garageuppfarten. Den trecylindriga motorn på 900 kubik ger ifrån sig ett lustfyllt råmande när Jan varvar den försiktigt.

Med rattväxel, full tank och vind i ryggen var man kung på vägen under 60-talet.

Med rattväxel, full tank och vind i ryggen var man kung på vägen under 60-talet.

– På sin tid var det här en riktig racer med en topphastighet på cirka 135 kilometer i timmen. Tyvärr tillverkades det inte så många bilar. Enligt de uppgifter jag fått fram stannade det på 2 794 stycken varav bara elva hittade till Sverige, säger Jan Dock när vi kör en runda i det sommarfagra Ronneby.

Effektiva skivbromsar
Bakom oss syns ett diskret blå avgasmoln som plötsligt blommar upp när Jan trampar gasen i botten. Bilen svarar omedelbart genom att accelerera om inte vilt så ändå riktigt hyfsat. I normal stadstrafik hänger bilen med utan problem, även om en och annan trafikant helst vill köra om för att slippa oljeröken.

Den kvicka accelerationen är inte bara ett resultat av en pigg tvåtaktsmotor på 45 ärliga hästar utan även av den tätstegade fyväxlade lådan som snabbt och enkelt manövreras med en rattspak. För att svara upp mot de inspirerande köregenskaperna var bilen utrustade med effektiva skivbromsar som snabbt kunde få stopp på ekipaget om det kom för nära framförvarande sniglar som Volvo PV och VW-bubblor.

BV-DKW-ADKW F12 | Roadster

  • Årsmodell: 1965
  • Motor: 3-cylindrig vattenkyld radmotor med vändspolning
  • Cylinderdiameter: 74,5 mm
  • Slaglängd: 68 mm
  • Slagvolym: 889 cm3
  • Kompression: 7,25-7,5
  • Effekt: 45 hk vid 4500 r/min (51 hk SAE)
  • Motorsmörjning: Färskoljeautomatik
  • Förgasare: Fallförgasare
  • Växellåda: 4 framåt helsynkroniserade, 1 bakåt
  • Koppling: Enkel torrlamellkoppling
  • Bränsletank: 35 liter, 5 liter i reserv
  • Max hastighet: 135 km/h
  • Bränsleförbrukning: 0,92 l/mil
  • Spårvidd: 1200 mm fram, 1280 mm bak
  • Färgalternativ: AntikWeiss, Kirschroth, KristallWeiss, Capriblau. Endast tre model­ler målades gröna

Text & Foto: Peter Fredriksson