Hel_bil_in_action

För flera år sedan tog sig Peter Lindgren an ett stort renoveringsobjekt. Att det blev just en A-Ford från 1928 var mest en slump, trots att hjärtat slår lite hårdare för just 20-talare. Bilen köptes via en annons och har sedan byggts ihop av hopplockade delar från alla tänkbara ställen till en fullt funge­rande, racinggrön, skönhet.

1903 bildade Henry Ford, för tredje gången, ett bilbolag och samma år kom den första tillverkade A-Ford­en. Bilen hade tre växlar och en maxhastighet på 72 kilometer i timmen. Henry Ford namngav sina bilar efter alfabetet. A-Ford­en var den första, men längst stannade han på bokstaven T, som också kom att bli den mest kända bilen. Den andra stora succén kom när man 1927 började producera den andra modellen av A-Forden, som kom att efterträda T-Forden som då varit i produktion i 18 år.

74 år efter återuppståndelsen köper Peter Lindgren en A-Ford av 1928 års modell, i kartonger. Bilen, som var i mycket dåligt skick, hittade han via en annons.

– Jag gillar gamla 20-talare och framförallt A-Fordar och den här har en ovanlig kaross, det är en Sport Coupé, berättar Peter.

dack_bakifran_staende

– Det finns gott om A-Fordar i Sverige, men inte så många med den här kaross­en och alla vi bilentusiaster vill ju åka i något som alla andra inte har, lite blank­are, snabb­are eller snyggare.

Ramen till bilen har legat i skogen utanför Örebro och karossen är från Kaliforni­en. Peter har letat efter delar på alla tänk­bara ställen.

– Det är ett hopplock alltihopa. Jag har köpt hem grejer från USA, handlat på marknader och via annonser.
Det är inte den första bilen han håller på med.

– Mitt intresse för bilar och motorer kom redan i 16-årsåldern, så det har blivit en del projekt.

De flesta har han sålt av allt eftersom de blivit färdiga, men i garaget står en motorcykel och ytterligare en bil. Även det är en A-Ford, men med pick-up kaross. Det är ett pågående renoveringsprojekt, den här gången med enbart originaldelar. Men han har många gånger undrat vad han håller på med och lovat sig själv att inte ta sig an något nytt renoveringsobjekt.

Nyfiken på Historien
– Det är något med skapandet, den här käns­lan när man får till det. Det är som att måla en tavla, kan jag tänka mig. Precis när man är färdig är det inte så roligt att börja med något nytt, men det håller bara en månad, sen är man igång igen, säger han.

Historia har alltid intresserat Peter. Motor­cykeln han äger, en HD från 1943, har varit med i andra världskriget, något som faccinerar honom. Historien bakom A-Forden vet han inte så mycket om, mer än att den har en svensk identitet och alltså redan från början var tänkt att rulla i landet.

– Jag funderar ibland på vem som först köpte den, det var ju ingen standard­modell. Vad är det för gubbar som åkt runt i bilen före mig?

Att åka, och inte bara putsa och mecka på bilen är viktigt för Peter. Han åker i bilen så mycket det går, trots att den har 81 år på nacken. När bilen var färdig, 2005, var han ute och provkörde bilen tillsammans med en vän.

ratt_instrument

– Vi blev stoppade av polisen, som via kom-radio bad sin kollega kolla om bilen var skattad och besiktigad. Han rabblade numret och fick till svar, konstigt, det står att bilen är från 1928, det är ju äldre än min morsa!

Framtidsplanerna
Trots att en speciell relation uppstår till bilen efter flera års reservdelsletande och många timmar i garaget är det inte omöjligt att Peter säljer sin bil.

– Jag tycker det är roligare att skruva än att åka. När bilen är färdig uppstår ett ”jaha” och efter ett tag vill jag börja på något nytt igen. Nu har bilen varit färdig så pass länge att jag börjar få distans till den.

Den gröna A-Forden har varit besiktigad och så gott som färdig sedan 2005, nu ligger alltså fokus istället på att få ihop pick-up­en. Och få till motorcykeln så folk inte längre skrattar när den rullar fram…

Peter Lindgren, Bålsta.

Peter Lindgren, Bålsta.

A-Ford Sport Coupé

  • Årsmodell: 1928
  • Motor: Chevrolet Small Block, 230 hk
  • Växellåda: T5
  • Bakaxlar: Ford 8 tum
  • Framaxel: Superbell

Peter Lindgren

  • Bor: Bålsta, 5 mil nordväst om Stockholm
  • Yrke: Plåtslagare
  • Övriga intressen: Åker isjakt och motorcykel

Text & Foto: Mumlan Nyhlin