Hela_bilen

Ulf Norell var bara 11 år när han köpte sin första bil, en Dodge Seneca. 46 år senare är det fort­farande amerikanare som ligger varmast om hjärtat, något han skyller på sin uppväxt.
– Min farsa körde alltid jänkare, brorsorna också. Det gör de fortfarande förresten.

Att det blev just en Buick den här gången var mest en slump. En kollega till Ulf hade varit i USA och köpt bilen, men när den väl stod i Göteborgs hamn hade han inte råd att lösa ut den. Ulf tillfrågades och nappade. Han åkte ner, tullade ut bilen och åkte direkt till bilprovningen. Bilen var utan anmärkningar, men hade ändå ett behov av upprustning.

– Jag är en originalare och vill ha ori­­gi­naldelar, jag har plockat ner hela bilen och renoverat det mesta, förutom klädseln som är från 1958.

Bilen kommer ursprungligen från före­taget Dickson i USA och 1998, när Ulf köpte bilen, fanns agenten fortfarande kvar, men mer historia än så är inte känd.

– Det är lättare att skilja sig, än att sälja bilen, säger Ulf Norell.

– Det är lättare att skilja sig, än att sälja bilen, säger Ulf Norell.

1977 var Ulf med och startade upp den motorklubb i Bålsta, fem mil nordväst om Stockholm, som han fortfarande tillhör. Bålsta Car Club har idag ungefär 150 medlemmar varav 25-30 är aktiva. I gara­get finns plats för 17 bilar och på grus­planen utanför samsas bussar, snöskotrar och en svävare om utrymmet. På en av garage­platserna står Ulfs nästa projekt, en Ford Thunderbird Cabriolet från 1966.

– Den skulle varit klar till midsommar, men man vill så mycket och hinner så lite.

Han arbetar på Vägverket och pendlar mycket till huvudkontoret i Borlänge, det gör att det bara finns tid för att skruva på helgerna.

Ulf har alltid gillat amerikanare och det ska vara så stort som möjligt.

DSC_0026

– Det går inte riktigt att beskriva, men det är en speciell känsla att cruisa fram i en -50 talare och lyssna på Budy Holly. Det är något med gunget, det är kombination­en av en riktigt schysst bil och allt slit som lagts ner.

Bilar som rör på sig
Hur mycket tid och pengar han lagt ner på sin Buick Century Riviera vet han inte, men mycket är det.

– Det är lättare att skilja sig än att sälja bilen, man får en speciell relation till bilen efter allt jobb.

Han åker fortfarande på träffar och cruisingar, men tycker att det börjar bli uttjatat att titta på uppställda bilar på en åker.

– Det är roligare med bilar som rör på sig!

I somras gjorde han en långresa och åkte de 55 milen till Funäsdalen där Motor­historiska Sällskapet höll sitt årliga Motor­rally. Starten gick vid Hamra­fjällets fot och fortsatte 35 mil västerut, in i Norge. 45
bilar deltog, alla med årsmodeller mellan 1946 och 1959.

– Det var skitskoj med manöverprover och frågor längs vägen, jag ska åka nästa år också.

På frågan om han funderar på att sälja bilen nu när den börjar bli färdig svarar han.

– En bil blir aldrig färdig, och den här tänker jag aldrig sälja. De får lägga mig i bakluckan och gräva ner alltihop den dagen jag dör.

Buick Century Riviera

  • Årsmodell: 1958
  • Motor: 364, 300 hk.
  • Växellåda: Steglös automatlåda, Dyna Flow
  • Framtidsplan: Dörrsidorna börjar bli lite naggade, så de ska bytas

Ulf Norell

  • Namn: Ulf Norell
  • Ålder: 57
  • Familj: Fru, barn, barnbarn och hela kittet.
  • Men ingen hund
  • Hemort: Bålsta
  • Arbete: Jobbar på Vägverket

Text & Foto: Mumlan Nyhlin