BV-Jocar-5

Snacka om att ha flyt. Trots finanskris och neddragningar inom bilbranschen går Jonas Olofssons bilfabrik Jocar som tåget. Modellen han bygger är en kopia av klassikern Ford Roadster, 1932 års modell.

– Det är fullbokat till långt in på hösten, säger den entusiastiske entreprenören som knappt hinner ta semester i sommar.

Det råder full aktivitet i verkstaden där Jonas Olofsson huserar. Närmast utgången står ett embryo till en komplett bil som ska bli ett skyltobjekt för webbsajten usabil.nu. Trots att bilen ännu bara består av ram­en, bakskärmarna och dörrarna känns formerna igen från 1930-talets kanske läckraste roadster.

– Intresset för kopior av den här modell­en är stort i hela världen. Och nu när den svenska kronan fallit gentemot andra valutor innebär det att utländska kunder gör ett fynd när de beställer av mig, säger Jonas Olofsson när han tar en kort paus från det tids­ödande jobbet att svetsa ihop en ny ram.

Han berättar att själva upprinnelsen till det egna företaget var när affärspartnern Lars Lundström på Reprosteel i norr­ländska Vuollerim vände sig till Volvo i Blekingska Olofström för att få hjälp med att pressa karossplåtar till roadstern.

- Det finns en stark retrotrend, konstaterar Jonas Olofsson på Jocar.

– Det finns en stark retrotrend, konstaterar Jonas Olofsson på Jocar.

På Volvo fanns Jonas Olofsson som då arbetade på prototypavdelningen och fick till uppgift att ta fram ett pressverktyg till en bakflygel. Resultatet blev över förväntan och snart fick Volvo ta fram pressverktyg till den övre torpeddelen, bakluckan och så vidare. Det ena gav det andra och snart bestämde sig Jonas Olofsson för att starta eget hemma i garaget.

Köpstarka kunder i Sverige
I dag driver de båda bilentusiasterna varsin firma, 150 mil från varandra, där de tillsammans tillverkar plåtbitarna som sedan ligger till grund för de färdiga karosserna. Men numera sker press­ningen hos Protal i Huskvarna eftersom Volvo upphört att ta sig an externa jobb.

Jocar tillhör kanske inte storfräsarna inom bilindustrin men har ändå en kapacitet på en handfull bilar per år, som alla hittar köpstarka kunder i Sverige och i andra länder.

– Den låga kronkursen gynnar helt klart försäljningen, konstaterar Jonas Olofsson som berättar att för en färdigmonterad bil bestående av golv, dörrar, torpedvägg och baklucka får kunden betala 85 000 kron­or
inklusive moms. I priset ingår hängda dörrar och baklucka, lås i dörrarna, förstärkningar samt monterat golv med plats för växellådan.

Kundens önskemål
För de kunder som själva väljer att köpa delar och sen svetsa samman dem efter egna idéer kostar lösdelarna 50 000 kronor, men Jonas gör även speciallösningar för den som så önskar.

De vackra formerna lockar köpare i hela världen.

De vackra formerna lockar köpare i hela världen.

– Det finns kunder som till exempel vill ha elektrisk öppning av bakluckan eller speciella låsmekanismer. Min målsättning är att ordna allt efter kundernas önskemål, säger han.

Att montera ihop en kaross tar cirka 120 arbetstimmar för Jonas Olofsson, men han tillägger att de första bilarna krävde dubbelt så stor arbetsinsats. I dag har han alla mått i huvudet och kan därför arbeta mer effektivt än tidigare.

Elev kan bli en del av personalen
I början hade han funderingar på att bygga helt färdiga bilar, men insåg snart att det skulle bli svårt att debitera för de extra arbetstimmarna.

Kromade detaljer är något de flesta gillar.

Kromade detaljer är något de flesta gillar.

– Inredningsdetaljer och motorarbet­en ger jag mig inte på, det är bättre att kund­en själv får göra detta eller leja ut på någon annan. Men allt är förberett med infästningar så det är bara att lyfta in
motorn och växellådan. I just den här modellen sitter det en Cheva 350 som är lätt att få tag i och som ger rätt ljud.

Jonas Olofsson och Lars Lundström har tagit fram och pressat ett hundratal karosser varav ett tjugotal sålts som sammansatta medan hälften av delarna är sålda som lösdelar per postorder. Åtskilliga kunder väljer att bara köpa en ram som Jonas erbjuder i olika varianter, och sen bygga på med egna plåtar.

– Visst går det att tillverka plåtarna för hand, men det är besvärligt och tar lång tid, speciellt om man vill ha dem i ett enda stycke, säger han och tillägger att han kommer att expandera verksamheten på sikt.
I dag har han god hjälp av en gymnasie­elev som gör sin praktik på fabriken några dagar i veckan. Om försäljningen rullar på som tidigare är det inte uteslutet att han utökar personalstyrkan.

– Det finns en stark retrotrend, speciellt när det gäller ovanliga klassiker. I dag finns det knappt några originalbilar av Ford Roadster –32 till salu.

Text & Foto: Peter Fredriksson