Johan Helenius testkör en Jaguar E-type.

Johan Helenius testkör en Jaguar E-type.

Äldre sportvagnar kommer nedmonterade i lådor till Competition Motors utanför Uppsala. Efter närmare två år lämnar de verkstan i samma skick som de rulla­de ut från fabriken någon gång under mitt­en av 1900-talet. Här blir mångas drömmar sanna.

Efter en slingrig väg, på landsbygd­en utanför Uppsala, ligger verkstan Compe­tition Motors. Utifrån ser lokal­erna obetydliga ut men innanför står äld­re sportvagnar av märkena Jaguar E-type, Maserati, Ferrari Dino, Lotus, Aston Martin och Alfa Romeo.

Avråder folk
– Varje vecka avråder jag folk från att renovera sina bilar, säger Johan Helenius, grundare och ägare till Competition Motors.
Orsaken till att han avråder presumtiva kunder, är att det många gånger krävs en helrenovering vilket tar tid och kost­ar pengar. Närmare bestämt kan de bli flera tusen timmars jobb och en kostnad på många hundra tusen.

– Det går inte att säga vad slutkostnaden blir eftersom det varierar väldigt mycket på bilens skick och ägarens intentioner, säger Johan Helenius.

Det händer att han råder ägaren av bilen att sälja den bil han har och iställ­et köpa en som i grunden är bättre, och kanske bara kräver en delrenovering.

Johan Helenius.

Johan Helenius.

För renoverig krävs om ägaren vill ha en funktionell bil i toppskick. Det finns inga genvägar.

– Även om jag säger att det kommer att bli dyrt, så är det svårt för ägaren att inse vidden av renoveringen. Det handlar i botten ofta om affektionsvärde. De har åkt i den här bilen som barn eller köpte den som ung och vill ha just den.

Det är inte ovanligt att en person köpte en sportvagn som ung, i tron att han skulle renovera den själv. Bilen montera­des ned och delarna hamnade i lådor och kartonger. Efter 30 år inser ägaren att han aldrig kommer att sätta ihop bilen, men han har mer pengar och lämnar tillslut in den på Competition Motors.

– Ingen kommer hit först, men det hade varit bättre om de hade gjort det. Då hade bilen varit i bättre skick och inga delar hade tappats bort. Få människor kan skru­va själv. De har ingen aning om vad de håller på med och det blir ofta värre än det var innan, säger Johan Helenius.

Volvo P1800 som ung
Han vet vad han talar om när det gäller sportvagnar. De är inte bara hans pass­ion utan hans yrke sedan många år tillbaka. Företaget Competition Motors bildades 1984 men intresset hade Johan Helenius redan i barndomen.

– Min far var bilintresserad och förde över det intresset på mig. Det var äldre sportvagnar som gällde.
Efter viss övertalning köpte hans far en Volvo P1800. Den fick Johan låna och använde den så till den grad att den förstördes. Efter P1800 var det dags att förverkliga drömmen om en Jaguar E-type.

– Dom som vi köpte den av skulle renovera den. Men bilen blev aldrig klar och när vi väl fick den var det mycket som var fel. Det gick till exempel inte att bromsa.

Istället tog Johan Helenius själv tag i renoveringen, trots att han då såg sig mer som en teoretiker och inte viss­te någonting om hur en bra renovering skulle gå till.

Bilen blev tillslut så pass bra att den vann ett första pris på en utställ­ning. Året var 1980 och därefter började förfrågningar om renoveringar att komma in. Intresset för bilar tog överhanden och juridikstudierna fick se sig besegrade.

Startade eget
Efter att ha varit i USA och terroriserat sportvagnsaffärer och jobbat en tid på ett sportvagnsföretag startade han eget. I början hörde det till ovanligheterna att ha en Ferrari i verkstan. Men nu hör de tillsammans med Jaguar E-type, Maserati, Lamborgini och Aston Martin till mest frekvent förekommande bilarna.

En av rariteterna som passerat genom verkstan var en Maserati 5000 GT års-modell 62.

Efter en slingrig väg, på landsbygd­en utanför Uppsala, ligger verkstan Compe­tition Motors.

Efter en slingrig väg, på landsbygd­en utanför Uppsala, ligger verkstan Compe­tition Motors.

– Den har tillverkats i totalt 36 exemplar. Men med just den karossen som vi hade fanns den bara i ett exemplar, säger Johan Helenius och konstaterar samtidigt att det händer att det är lite nervöst vid vissa moment i renoveringarna.

Företagets målsättning med bilarna är att de ska ha funktion, vara estetiska och vara korrekta utifrån originalmodellen eller om nödvändigt efter viss modifikation.

– Vi läser böcker om bilarna och fabrikerna där de olika modellerna tillverkades.

Stort förtroende
De mest utmanande jobben är helrenoveringarna. De innefattar allting, från plåt till läderklädsel och minsta mutter.

– I den mån det går ska det vara origi­nal. Vi renoverar muttrar och bultar. Har bulten en gång suttit på en plats så kommer den att passa bättre än en ny­tillverkad.

Många gånger är renoveringarna knep­iga. Johan Helenius och hans fyra kolle­g­or får jobba sig fram till lösningar. Det gäller att kunna se andra lösningar än de som är standard.

– Vi har fått ett stort förtroende från ägaren. Det är roligt att kunna göra en produkt mycket bra.

Mycket pengar – liten förtjänst
En helrenovering tar ett par år och blir kvalitetsmärkt av Competition Motors. Kundkretsen varierar mycket, från dem som har mycket pengar till dem som tar ett steg i taget i renoveringen utifrån sin ekonomiska situation. Verkstan fakture­-r­ar sina kunder en gång i månaden. Nya kunder betalar i förskott.

– Det är mycket pengar i omlopp men förtjänsten är inte stor, säger Johan Hele­nius och konstaterar att det inte skulle vara värt pengarna att köpa en bil billigt, renovera den och sedan sälja den.

Sedan många år har verkstan lika högt tryck året om. Det är mycket service på våren men de jobben går snabbt.

Vinterförvaring
Sedan år 2000 erbjuder Competition Motors vinter­förvaring med kontrollerat rums­klimat utifrån värme och fuktighet. Bilhallen är larmad och försäkrad.

– Många som bor i Stockholm har inte möjlighet att förvara sin bil. Nu kan de komma och hämta den på våren när de vill börja köra.

Enligt Johan Helenius är de äldre sportvagnarna pålitliga bilar som fungerar mycket bra.

– Har man en sportvagn ska man nyttja den, säger Johan Helenius och rullar ut en Jaguar E-type serie 2, 1970 års modell, roadster OTS (open two seater) för fotografering och provkörning.

Text och foto: Kerstin Karell