Chevrolet omdefinierar modern prestanda med dagens lansering av den nya Corvette Stingray. Det är bara en Corvette med den perfekta balansen mellan teknologi, design och prestanda som kan heta Stingray.

2014 års Corvette Stingray är den mest kraftfulla standardmodellen någonsin, med en uppskattad effekt på 450 hk (335 kW) och ett vridmoment på 610 Nm. Den accelererar från 0 till 100 km/tim på mindre än 4 sekunder och har ett otroligt grepp i kurvor. Den väntas bli den mest bränslesnåla Corvetten med en beräknad förbrukning på 9,047 L/100 km.

”Corvette har, ända sedan början, haft ledarpositionen när det gäller prestanda och har levererat högteknologiska lösningar, spännande design och imponerande väghållning,” säger General Motors North America President Mark Reuss. ”Den nya Corvetten tar ytterligare ett steg framåt tack vare dagens framsteg när det gäller design, teknologi och ingenjörskonst.”

Den nya Corvetten delar bara två detaljer med den förra generationens Corvette. Den har helt nytt chassi och en ny kaross, en ny drivlina samt helt omarbetad exteriör och interiör design. Höjdpunkterna är bland annat:

  • Interiör i kolfiber och aluminium samt handgjort läder, två val av säten – bägge med ram av magnesium – och dubbla 8-tums skärmar för information och underhållning
  • Drive Mode Selector med fem positioner och 7-stegad manuell växellåda med Active Rev Matching som förutser växlingar och anpassar varvtalet därefter
  • En ny LT1 V8 på 6.2L med direktinsprutning och Active Fuel Managment, variabel ventilstyrning och ett förbränningssystem som ger mer kraft och lägre förbrukning
  • Lättviktsmaterial som kolfiber i motorhuven, löstagbar takpanel samt kompositmaterial i stänkskärmar, dörrar och karossidor, en hjälpram i aluminium som ger optimal 50/50 viktfördelning
  • Högintensiva LED-ljus samt en aerodynamisk utformning av karossen som ger lågt motstånd och bättre väghållning
  • Z51 Performance Package med bland annat elektronisk differentialbroms och integrerad kylning av bromsar, differential och växellåda

”Stingray är ett av de mest hyllade bilmärkena i historien,” säger Ed Welburn, GM Vice President of Global Design. ”Vi förstod att vi inte kunde använda namnet om inte den nya bilen verkligen levde upp till förväntningarna. Resultatet har blivit en Corvette Stingray som visserligen bryter med traditionerna men samtidigt känns igen som en äkta Corvette.”

Corvette Stingray kommer att byggas på GM:s fabrik i Bowling Green, Kentucky. Anläggningen har rustats upp för 131 miljoner dollar med bland annat en ny karossfabrik.

”Vi tror att Corvette representerar framtiden när det gäller moderna prestandabilar eftersom den ger mer kraft, större körglädje och lägre bensinförbrukning,” säger Tadge Juechter, Corvette Chief Engineer. ”Resultatet har blivit bättre prestanda på alla områden. Jämfört med alla tidigare Corvette i standardutförande så ger 2014 års modell snabbast acceleration, bäst kurvtagningsförmåga och bäst kapacitet på tävlingsbanan samt bäst bromsförmåga och lägsta bränsleförbrukning.”

2014 års Corvette Stingray Coupe börjar säljas under tredje kvartalet 2013.