DuPonts rapport över populära bilkulörer (DuPont Automotive Colour Popularity Report), är för 60e året i rad den största och äldsta av sitt slag inom bilindustrin. Det är den enda rapport som omfattar både globala och regionala bilkulörtrender från 11 av världens ledande bilindustrier.

2012 års rapport avslöjar att vitt och pärlvitt dominerar den globala popularitetsrankningen med 23 procent, för andra året i rad. Svart och svarta effekter hamnar på andra plats, med 21 procent. Orsaken till detta är att svart fortfarande har en stark ställning i Asien och Stilla Havsområdet och associeras dessutom ofta till lyx och hög kvalité. Tredje platsen hålls av silver med 18 procent.

Vitt och pärlvitt är även den ledande kulören i Europa, med 24 procent och slår därmed svart och svarta effekter med 23 procent av marknaden. Svart och svarta effekter har förlorat i popularitet inom regionen sedan dess höjdpunkt, år 2009. Den håller dock sin ledarplats i de mellanliggande kategorierna lyxbilar och lyxiga stadsjeepar. Vitt och pärlvitt toppar också kompakt-, sport- och SUV-kategorierna i Europa.

Ann De Clerck, som är kulörmarknadschef på DuPont Refinish EMEA säger: “Vikten av den vita kulören framkommer i önskemål om hållbarhet och avancerad design. Vita pärlemorskimrande nyanser blir också alltmer populära, även om de används minimalt jämfört med vita färger.”

I Europa gick grått (15 procent) och silver (14 procent) båda ner i popularitet i år, medan blått fortsätter att gå upp och tar totalt 8 procent på den europeiska marknaden år 2012.

Linda Van Calster, chef för marknadskommunikation inom DuPont Refinish EMEA säger: “Våra verkstäder välkomnar den här rapporten varje år eftersom de får reda på vilka kulörer de kan förvänta sig i sprutboxen. Kulörteamet hos DuPont Refinish tittar också på DuPonts årliga kulörtrendshow – i år kallad Color Mind – en ovärdelig inspirationskälla för världens ledande fordonstillverkare. Den hjälper oss att indentifiera nya kulörer och trender innan de finns tillgängliga på marknaden, vilket i sin tur betyder att vi kan bistå eftermarknaden väldigt snabbt. På så sätt hjälper vi våra verkstäder att bli så produktiva som möjligt.”