Till de 90-ton tunga Scania-lastbilarna som kommer att nyttjas i den nyöppnade järnmalmsgruvan i Kaunisvaara, Pajala, ska Trux AB leverera 60 specialdesignade Highway-frontskydd.

I och med öppnandet av den nya järnmalmsgruvan i Kaunisvaara, Pajala, kommer ett stort antal Scania R730-lastbilar att köra malmslig de cirka 16 milen till Svappavaara för att omlastas på tåg för vidare transport till Narvik. För att undvika dyra stillestånd i samband med viltolyckor och kollisioner har Trux tagit fram ett specialdesignat frontskydd till lastbilarna för att minimera skadorna på bilarna.

Frontskydden fyller en viktig funktion i leveranskedjan. Erfarenheten visar att lastbilar med Trux frontskydd får lägre skadekostnader och inga, eller relativt korta stillestånd i samband med kollisioner. En väldigt viktig aspekt då det planeras att en lastbil ska lämna gruvan i Kaunisvaara var sjunde minut. Då finns det inte särskilt mycket marginal för krångel.

Det är Scaniaåterförsäljaren Norrlands Bil Tunga Fordon i Luleå som levererar de 60 Scania-lastbilarna till Cliffton Mining, som ska sköta lastning och transport från gruvan, och har sett till att de blev försedda med frontskydd från Trux.
– Vi ansåg att säkerheten var en viktig aspekt när vi utrustade gruvbilarna och frontskydden från Trux uppfyllde både våra och kundens krav, säger Lars Lamnerius, försäljare hos Norrlands Bil Tunga Fordon i Luleå.

Trux AB är marknadsledare i Europa inom området frontmonterad säkerhetsutrustning för tunga lastbilar. Företaget grundades 1986 och de största enskilda marknaderna är Sverige, Norge och Tyskland.

Trux AB ligger i Ljusdal i det natursköna Hälsingland, mitt i Sverige och ingår i Mekanotjänst Holding AB som omsätter cirka 470 Mkr.