Nya Forester har utvecklats för att maximera nyttan med en suv och erbjuder sportiga, personbilslika köregenskaper, högre kvalitetskänsla, högsta säkerhet, klassledande bränsleekonomi, större utrymmen, högre dragvikt och ett helt nytt system för klassledande framkomlighet på dåliga vägar och i terräng.

Fjärde generationen Forester mäter 460 centimeter på längden och har ett axelavstånd på 264 centimeter, vilket ger korta överhäng. Tillsammans med en markfrigång på hela 22 centimeter och permanent 4-hjulsdrift bådar specifikationerna gott när det gäller framkomlighet.

Nya Forester begåvas också med ett helt nyutvecklat system från Subaru som heter X-Mode. X-Mode blir standard i bilar med den steglösa automatväxellådan Lineartronic. X-Mode gör det lättare för föraren att köra på besvärliga vägar och i terräng. Systemet är kopplat till gasreglage, växellåda och bromssystem och assisterar såväl i med- som motlut.

Forester blir också först ut i Subaru-familjen med ett automatiskt stabiliseringssystem som motverkar kast och hjälper till vid körning med husvagn eller tungt släp. Nya Forester får dra upp till 2.000 kilo.

För den svenska marknaden blir det tre motoralternativ – samtliga på två liter och självklart i form av Boxermotorer med symmetrisk 4-hjulsdrift. Boxerdieseln lämnar 147 hk/3.600 rpm och 350 Nm/1.600-2.400 rpm.

En välkommen prestanda-come-back blir den nyutvecklade DiT-motorn (direktinsprutad bensinmotor med turbo) på 240 hk/5.600 rpm och 350 Nm/2.400-3.600 rpm. Förutom dessa finns även en uppdaterad 150-hästars bensinmotor.

De manuella växellådorna har sex steg och samtliga automatlådor i nya Forester är steglösa Lineartronic. Lineartronic ger en bränslebesparing på upp till nio procent jämfört med manuell växellåda.

Nya Forester kostar från 254.900 kronor och kommer att få Sverige-premiär i februari 2013.