Vinterväglag innebär att det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. Att köra utan vinterdäck är inte bara en trafikfara, utan kan även leda till höga böter.

Redan vid den första halkan eller då temperaturen sjunker under plus fem grader saknar sommardäcken de egenskaper som krävs för att minimera trafikolyckor. Senast den första december måste alla bilägare som har en personbil av klass I och klass II med totalvikt på högst 3,5 ton ha bytt till vinterdäck. Vinterdäcken måste sedan sitta på till och med den 31 mars vid vinterväglag.

När det ska bytas till vinterdäck gäller det att komma ihåg en del viktiga detaljer. Mönsterdjupet på däcken ska vara minst 3 millimeter för ovan nämnda fordon mellan den första december och den sista mars. Vinterdäck kan antingen vara dubbade däck eller odubbade friktionsdäck som är särskilt framtagna för vinterkörning. De ska vara märkta med ett M och ett S, vilket står för Mud and Snow. Det finns dock däck som är märkta med M och S utan att vara vinterdäck, så var därför noga med att fråga din däckhandlare om vad som gäller för däcken du köper.

Olika vinterdäck har olika bra väggrepp. En fördel är att placera de bästa däcken bak på bilen för att undvika att få sladd. För att öka livslängden och behålla prestandan är det viktigt att däcken förvaras i svala, torra och rena utrymmen.

Det är tillåtet att använda vinterdäck från den 1 oktober till och med den 15 april. Det är dock en fördel om man byter till sommardäck så fort som möjligt efter den 31 mars eftersom vinterdäck ger sämre grepp och bromssträcka vid sommarväglag och dessutom ger högre bränsleförbrukning.

Sist men inte minst är uppmaningen att alla bilister att ta det lugnt i trafiken, kör försiktigt med andra ord.

Ove Hansen, redaktör