År 1952 kom Arbesko med en stor nyhet i Sverige – skyddsskor till landets arbetare. Arbesko såg att arbetare var i stort behov av vettiga skor, skor som de kunde arbeta i hela dagen utan att vara rädda för att krossa sina tår. Här och då föddes varumärket Stålex. Behovet var enormt och med tiden blev Stålex synonymt med just skyddsskor. Skorna bars av människor som var stolta över sitt yrke och sina färdigheter.

Mycket har hänt sedan 1952. Idag räcker det inte att ha skor som är bekväma och skyddar arbetarens fötter. De måste ha en personlighet och en identitet.

Varumärket Stålex har fått stå tillbaka under åren men Arbesko tycker nu att det är dags att introducera en ny generation Stålex, designade för en ny generation arbetare.
– Vi har tagit vår historia och stolthet med oss in i framtiden av teknik och utvecklat en sko för streetsmarta människor – arbetare som vill vara skyddade men ändå se bra ut, säger Peter Svensson, affärschef, Arbesko.

Skorna har en härlig passform och komfort – och är testade och godkända enligt rådande Europeiska standarder. Arbesko har lagt stort fokus på design och attityd. Med sin retrodesign riktar sig skorna främst till en målgrupp som är medvetna om sitt utseende och tycker det är lika viktigt att se bra ut på jobbet som på fritiden.

Stålex är därmed tillbaka, starkare och stoltare än någonsin. Det första sortimentet består av fyra tuffa sneaker­‐ och streetmodeller; Hot Pink (20100), Carmine Red (20110), Pale Blue (20120) och Ghost White (20130).

Om Arbesko
Arbesko är ett svenskt familjeföretag med egen utveckling och tillverkning av skydds­‐ och yrkesskor för professionella användare. Deras produkter finns hos återförsäljare över hela landet, liksom över hela Europa. Företagets historia går tillbaka till 1839 där de lade grunden för Sveriges första skofabrik. Arbeskos inriktning på skydds­‐ och yrkesskor etablerades på 1950­‐ talet och företaget står sedan dess för hög kvalitet, ergonomi och komfort.