Norge utklassar Sverige med 20 gånger fler sålda elbilar. Detta tack vare att norska elbilar får skattebefrielse, stöd vid inköp, tillgång till bussfiler, gratis parkering och laddplatser. Det framgår av två analyser genomförda i samarbete mellan norska miljöstiftelsen Zero, Gröna Bilister och FORES.

I två analyser visar Gröna Bilister och Zero att försäljningen av elbilar i Norge ökat i rask takt sedan 2008. Under 2012 har det hittills i Norge sålts över 2.500 elbilar. I augusti var 3,5 procent av de sålda bilarna i Norge elbilar. Motsvarande siffra i Sverige var en promille.

– Den som köper elbil i Norge får ett substantiellt ekonomiskt stöd. Elbilsinköpet är momsbefriat och ägaren behöver inte heller betala någon registreringsavgift. Därutöver är elbilarna befriade från trängsel- och vägavgifter, de får använda bussfiler och har gratis parkering. Sammantaget blir det attraktivt att köra en elbil. Inte minst i Oslo-området, menar Benjamin Myklebust på norska Zero.

Norge har jämnat ut kostnaden för att köpa en bensin- eller dieselbil. Så är det inte Sverige.

– Efter supermiljöbilspremien på 40.000 kronor är elbilen ändå 100.000 kronor dyrare än bensinbilen. Bara de som ändå skulle köpt elbil använder premien, som alltså är bortkastade pengar. Än värre är att det kostar Sverige 1,5 miljarder kronor årligen att vi inte skärper miljöbilsdefinitionen förrän nästa år – det är dubbelt så mycket som den norska elbilssatsningen, säger Mattias Goldmann på Gröna Bilister. Båda analyserna betonar också utbyggnaden av laddningsplatser i samband med parkering.

I Sverige minskar klimatutsläppen, men det stora undantaget är transporterna.

– Dagens politik räcker inte. FORES har tidigare föreslagit ett premie-avgiftssystem för personbilar, där avgifter på bilar med höga utsläpp betalar bonusar till bilar med låga utsläpp. Det har fungerat i Norge. Genom att lära av Norge kan Stockholm och svenska storstäder få lika många elbilar som Oslo, säger Martin Ådahl, chef för tankesmedjan FORES.