Den nya förfinade versionen av Fords flaggskepp bygger på Fords globala CD-segmentplattform, och den kommer att finnas tillgänglig som femdörrars och kombi (särskilt utvecklade för Europa) och i en fyrdörrarsversion som även erbjuds som bensinhybridbil (HEV) – segmentets första.

Det blir den första bilen i segmentet som är utrustad med ett 1,0-liters motoralternativ: 1,0-liters EcoBoost-bensinmotorn som fått utmärkelsen International Engine of the Year 2012, och den förväntas ha klassens bästa bränsleekonomi.

”Det här är den lyxigaste Mondeon vi någonsin byggt och den lyxigaste bilen som Ford någonsin erbjudit sina trogna kunder i Europa”, säger Stephen Odell, koncernchef för Ford Europa. ”Den höjer ribban i segmentet i fråga om stil, teknik och kvalitet.”

Via Fords nya globala designspråk förmedlas nya Mondeos förfinade, eleganta, sportiga och mycket uttrycksfulla yttre. Den låga taklinjen förstärker sportbilsprofilen samtidigt som bilens interiör är rymlig och praktisk och inbegriper ett öppningsbart panoramaglastak i kombimodellen.

Den smala sidoprofilen har utformats för att förmedla ”visuell lätthet” medan den avancerade och tekniska frontens design präglas av Fords nya mer framträdande trapetsformade grill, en välvd motorhuv och adaptiva LED-strålkastare med helljus (segmentets första).

Mondeo är den första Ford-modellen med strålkastare med LED-helljus, halvljus och signalljus. LED-strålkastarna i nya Mondeo går snabbare att tända, håller längre och är mer energieffektiva än traditionella strålkastare med glödlampa. De vrids när bilen svänger, och ljusstrålens projektion anpassas efter bilens hastighet och ger på så sätt ett större belysningsdjup vid höga hastigheter och ett bredare synfält vid lägre hastigheter.

Invändigt erbjuds ergonomi och komfort av högsta klass, med en genomgående förstklassig detaljomsorg på förarplatsen. Soft-touch-material, högklassig inredning och teknisk utrustning bidrar till den lyxigaste upplevelsen av Mondeo någonsin.

Bensinhybridmodellen av nya Mondeo med fyra dörrar är Fords första hybridbil för Europa, och den kombinerar en särskilt utvecklad 2,0-liters bensinmotor med ett 35 kW litiumjonbatteri för en hög bränsleekonomi och låga CO2-utsläpp. För första gången kan en fyrhjulsdriven dieselvariant av Mondeo erbjudas med överlägsen dragkraft, enastående prestanda och utmärkta vägegenskaper.

Mondeo innehåller det röstaktiverade bilkommunikationssystemet SYNC (segmentets första) med MyFord Touch och en 8-tums färgpekskärm som fungerar som trådlös accesspunkt för upp till fem enheter.

SYNC-systemet med MyFord Touch gör att föraren kan hålla händerna på ratten och blicken på vägen och samtidigt röststyra telefonen och mediaspelaren via anslutna enheter. Föraren kan även sköta bilens klimatanläggning, radion, cd-spelaren och navigeringssystemet med hjälp av röstkommandon.

De nya Mondeo-modellerna innebär även Europapremiär för Fords uppblåsbara bilbälten i baksätet. De är utformade för att minska huvud-, nack- och bröstskador hos passagerarna i baksätet vid en kollision. Vid en olycka utvidgas snabbt bältet för att fördela krockkraften över en fem gånger större kroppsyta än traditionella bilbälten.