Nu lanserar Audi RS 5 Cabriolet – en fyrsitsig cabriolet med tygsufflett som lockar med en unik kombination av elegans och kraft. Under huven finns en 4.2 FSI – en högvarvig V8-sugmotor med en uteffekt på 450 hk.

Audis dynamik tar sig en alldeles speciellt vacker form i nya RS 5 Cabriolet. Den sexkantiga single framgrillen omges av en ram i aluminiumoptik och den bikakeformade kylarinsatsen glänser i antracit. De kilformade strålkastarna med sina vågformade underkanter lyser upp vägen med xenon plus-lampor, och varselljuset består av ett band av LED-lampor. Stora luftintag har integrerats i den distinkt utformade frontkjolen vars ändar slutar i en splitter.

Tröskel- och skärmbreddarna dominerar bilens sidoprofil. Backspegelkåporna går i aluminiumoptik medan ramen runt vindrutan och dekorlisterna vid rutorna och på sufflettluckan är tillverkade i matteloxerad aluminium.

Det lätta tygtaket på RS 5 Cabriolet ger hög ljudkomfort genom ett speciellt skumlager i taket. Suffletten kan öppnas (15 sek.) och stängas (17 sek.) helt automatiskt – även när man kör, i hastigheter upp till 50 km/h.

En nerfälld sufflett inkräktar knappt alls på det rymliga bagageutrymmet – den kräver endast 60 liter av den totala volymen på 380 liter. Baksätet är delat och kan fällas ned separat, och en genomlastningslucka från bagageutrymmet till baksätet gör det ännu mer praktiskt och flexibelt. Speciella förstärkningar bidrar till cabrioletens höga styvhet, och aluminiumskärmar fram kompenserar för en del av den extra vikt dessa förstärkningar medför.

Eleganta band av LED-lampor lyser upp i baklyktorna, som helt saknar glödlampor av konventionell typ. Inte bara baklyktorna utan också stötfångaren bak har fått en ny utformning – diffusorn sitter nu mycket högre, och en bikakeformad insats ramar in de båda ovala ändrören. På bagageluckan sitter en spoilerläpp som levererar bättre downforce. Standardutförandet är i matt kolfiber, men den kan som tillval även fås lackerad i karossfärgen. Som tillval kan Audi installera ett stylingpaket i matt aluminium liksom ett designpaket i kolfiber för motorrummet. Bilen har en luftmotståndskoefficient (cW) på 0,34 – paneler på underredet bidrar starkt till den goda aerodynamiken.

Motor
För drivkraften i RS 5 Cabriolet svarar en högvarvig, bensindriven V8-motor med FSI-direktinsprutning. Ur en cylindervolym på 4.163 cc utvecklar den en effekt på 450 hk vid 8.250 v/min och levererar ett maximalt vridmoment på 430 Nm i varvtalsområdet 4.000 till 6.000 v/min. 4.2 FSI, som pryds av rödlackerade ventilkåpor, sätts samman för hand vid Audis anläggning i ungerska Györ och har en specifik uteffekt på 108,1 hk/liter cylindervolym) – cylindrarna behöver alltså vardera endast flytta 4,267 kg av fordonsvikten. Den långslagiga motorn, med sitt vevhus av aluminium, andas obehindrat – klaffar i avgasrören varierar den maffiga ljudbilden. Som tillval kan Audi leverera ett sportavgassystem med svart ändrörsdekor.

Accelerationen från 0 till 100 km/h går på 4,9 sekunder medan topphastigheten är begränsad till 250 km/h. Om kunden så begär kan Audi höja den till 280 km/h. Den kraftfulla V8:an drar vid blandad körning 10,9 l/100 km. Cylinderfodren och kamkedjan har optimerats för att ha så låg friktion som möjligt, och oljepumpen arbetar endast när den behövs.

Svensk lansering sker under våren 2013, pris är ännu ej fastställt.