Nya Fiesta erbjuder avancerad teknik, bl.a. Fords röstaktiverade bilkommunikationssystem SYNC, Active City Stop-system och MyKey som gör Europapremiär. Bilen kommer dessutom säljas med den prisade 1,0-liters EcoBoost-bensinmotorn som förväntas ha klassens bästa bränsleekonomi.

”Fiesta har varit en av världens mest älskade småbilar under fem decennier. Den senaste Fiesta-generationens sportiga look väckte ren passion hos småbilskunder världen över, vilket bidrog till dess status som världens mest framgångsrika småbil”, berättar Martin Smith, designchef vid Ford Europa. ”Vi var tvungna att behålla en sådan väsentlig del av Fiestas utseende. Samtidigt ville vi ge bilen en mer sofistikerad look.”

Nya Fiesta innebär ett nytt kapitel i den populära småbilens historia. Ford lanserade den första Fiestan 1976 och har alltsedan dess sålt över 15 miljoner modeller över hela världen. Nya Fiesta innehåller designdetaljer där inspiration hämtats från Fords senaste globala designspråk och konceptbilar.

Fronten på Fiesta domineras av en trapetsformad grill, inramad av skarpa strålkastare som lyser med LED-teknik dagtid och en upphöjd motorhuv. Den nya Fiesta-modellen har även en harmonisk och ergonomiskt optimerad interiör.

Fiesta är i linje med Fords strävan att demokratisera teknik och för första gången erbjuda ett större antal förare avancerade funktioner. Ford blir dessutom unikt bland konkurrenterna på den europeiska marknaden med sitt Active City Stop-system som hjälper föraren att undvika kollisioner vid låga hastigheter.

Med Fords bilkommunikationssystem SYNC finns trådlös anslutning som gör att användaren kan röstaktivera telefonsamtal och musik från enheter som är anslutna via Bluetooth eller USB. SYNC-systemet innehåller nödhjälpfunktionen Emergency Assistance som ser till att passagerarna direkt kommer kontakt med den lokala larmtjänsten vid en olycka.

Nya Fiesta innehåller även segmentets första MyKey-funktion som gör Europadebut och med vars hjälp i första hand föräldrar kan uppmuntra sina tonåringar att köra säkrare och begränsa riskerna som de utsätter sig för bakom ratten. I systemet kan ägaren även ställa in maxhastighet och ljudvolymgränser. Ljudet stängs dessutom av tills alla bilbälten spänts fast, och systemet ser till att körhjälpmedel, säkerhetssystem och kraftfulla varningar inte går att avaktivera när de används.

1,0-liters EcoBoost-bensinmotorn har belönats med utmärkelsen International Engine of the Year 2012 och förväntas ha klassens bästa bränsleekonomi.

Ford avslöjar fler detaljer om det nya europeiska Fiesta-sortimentet på motormässan i Paris i september.