Helt nya Mazda6 fick sin världspremiär på den internationella bilsalongen i Moskva i slutet av augusti. Nya Mazda6 är den andra modellen i en helt ny generation bilar från Mazda efter crossovern CX-5 som lanserades i våras. Nya Mazda6 har all ny Skyactiv-teknologi och Mazdas nya designtema ”KODO – Soul of Motion.”

För några år sedan antog Mazda sin ”Building Block Strategy” för att utveckla en mer miljövänlig teknologi redan i konventionella förbränningsmotorer. Nästa fas i denna strategi är att steg för steg införa nya elektriska system till Mazdas Skyactiv-motorer. 2009 introducerades i Mazda3 start/stopp-systemet i-stop, som nu i den nya generationens Mazda-modeller finns till samtliga motorer, både bensin och diesel, med manuell eller automatisk växellåda.

Nästa elektriska system, som får premiär i nya Mazda6, är i-ELOOP, Mazdas unika system för återvinning av rörelseenergin. I samma ögonblick som föraren lyfter foten från gaspedalen alstrar en generator med variabel spänning elektricitet och skickar den sedan vidare till en avancerad superkondensator. Den återvunna energin används sedan till att driva klimatanläggning, ljudsystem och ett antal andra elektriska komponenter i bilen, vilket i sin tur innebär att bilens generator inte behöver arbeta lika mycket och därmed sparas bränsle.

Förutom nästa steg i Mazdas ”Building Block Strategy”, i-ELOOP, har nya Mazda6 ett flertal avancerade säkerhetssystem. Modellen har redan fått stor internationell uppmärksamhet genom konceptbilen Takeri, som nyligen utsågs till snyggaste konceptbil i ”Automotive Brand Contest 2012”. I nya Mazda6 har Mazdas utvecklingsingenjörer byggt in det bästa av företagets kunnande när det gäller både ny teknik, vägegenskaper, kvalitet, design, miljövärden och säkerhet. Men givetvis har nya Mazda6 även kvar Mazdas kärnvärden som t.ex. körglädje.

Motorer och växellådor (Europeiska specifikationer)

  • Skyactiv-G 2.0 bensinmotor med ett maximalt vridmoment på 210 Nm vid 4.000 varv/min och med en maximal effekt på 145 hk vid 6.000 varv/min.
  • Skyactiv-G 2.0 kommer också att finnas i en High Power version med 165 hk vid 6.000 varv/min.
  • Skyactiv-G 2.5 bensinmotor med ett maximalt vridmoment på 256 Nm vid 3.250 varv/min och en maximal effekt på 192 hk vid 5.700 varv/min. Balansaxeln minskar vibrationerna och sänker ljudnivån.
  • Skyactiv-G bensinmotorer finns med både en sexväxlad Skyactiv-MT manuell växellåda eller en Skyactiv-Drive sexväxlad automatisk växellåda.