Intresset för Hyundais nya i-modeller har varit stor och den som nu hakar på segertåget är i30 kombi, som har samma positiva egenskaper som nya femdörrars i30 – plus några till – bland annat ett av marknadens absolut bästa lastutrymmen i C-segmentet.

Med introduktionen av konceptet Hyundai ix-onic på bilsalongen i Geneve 2009 signalerade Hyundai en ny era i företaget. Det nya formspråket ”fluidic sculpture” gav de nya i-modellerna en tydlig egen karaktär och den nya devisen ”New Thinking. New Possibilities”. Att innehållet var att lita på bevisades av Five Year Triple Care-garantin – ett generöst 5-årigt garantipaket utan milbegränsning.

i30 kombi delar drivlinor med i30 5d, vilket innebär bland annat den uppgraderade och effektiva 1,6 litersVGT-dieseln som levererar 110 hk vid 4000 varv/min och 260 Nm vid 1900 varv/min. Vilket medger en acceleration från 0-100 kmpå 11,8 sekunder och en toppfart på 185 km/tim, samtidigt som CO2-utsläppet stannar på låga 117 g/km.

På bensinsidan finns den nya generationen GDI-motor på 1,6 liter som ger 135 hk vid 6300 varv/min och 164 Nm vid 4850 varv/min, acceleration 0-100 på 10,2 sekunder och en toppfart på 192 km/tim. Växellådorna är sexväxlade oavsett man väljer manuell eller automat.

Nya i30 kombi har samma gedigna säkerhetsutrustning som i30 5d. Med bl.a. ESC (Electronic Stability Control), VSM (Vehicle Stability Management), HAC (Hill Assist Control) och ESS (Emergency Stop Signal) med blinkande bromsljus vid hård inbromsning. Sju krockkuddar är standard och inkluderar knäkudde.

När det gäller den passiva säkerheten kan det vara på sin plats att påminna om Hyundais satsning på optimerat stål för biltillverkningen. Hyundai är den enda biltillverkaren i världen som förfogar över ett eget stålverk, där över 400 metallurgister är anställda för att ta fram stål med bästa egenskaper för bilar. Något som resulterat i att både vridstyvheten och krocksäkerheten förbättrats hos båda versionerna av nya i30. Hos Euro NCAP fick i30 5d nyligen högsta betyg, 5 stjärnor, inklusive högsta utdelade poäng för barnsäkerhet.

Ledlampor i halvljuset förbättrar synligheten framåt och för säkerheten bakåt finns en backkamera kopplad till backspegeln, eller till en GPS med 7-tumsskärm, som tillval.

Skillnaderna mellan nya i30 kombi och i30 5d finns naturligtvis till största del på utrymmessidan. Karossformen ger en takhöjd fram på 1033 mm vilket är 10 mm högre än hos föregångaren, bak har höjden ökat med 3 mm till totalt 1005 mm. I golvet bak har centraltunneln sänkts med hela 59 mm från 113 mm till bara 54 mm, vilket bidrar till bättre komfort på mittplatsen bak och medger en fällning av sittdynorna så att man får ett helt plant golv för lastning.

Med bakre ryggstöden uppfällda klarar i30 kombi 528 liter – 113 liter och 27 procent mer än förra generationen. Med ryggstöden nere har utrymmet ökat med 18 procent till 1642 liter.

Åkkomforten har också förbättrats med lägre ljudnivå, mindre vibrationer och bättre fjädringsegenskaper.

Ett ljudsystem som i standardutförande har sex högtalare och RDS radio/CD med Mp3 sörjer för många möjligheter till bra underhållning. Bland tillvalen kan nämnas en panorama-taklucka i glas. Elektriskt justerbar förarstol i 10 steg och Smart Key-system med start och stopp-knapp.

Nya i30 kombi är inte bara mer avancerad än sin föregångare, den ger också betydligt lägre ägandekostnader med bättre bränsleekonomi, lägre CO2 utsläpp och lägre försäkringskostnader.

Hyundai i30 kombi introduceras i Sverige i mitten av september. Pris från: 179.900 kronor.